Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1658 (2024-2025)
Innlevert: 18.03.2025
Sendt: 18.03.2025
Besvart: 20.03.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Kan statsråden gi en redegjørelse for hva som skapte de store køene, og hvilken læring dagen har gitt for å unngå at dette skal gjenta seg?

Begrunnelse

Torsdag den 13. mars var det kaos på OSL. Midt i rushperioden gjennomførte Avinor en passasjertest. Mediene skriver at Avinor hadde en lavere bemanning på grunn av at nye passasjerprosesser skulle testes. De skriver også om frustrasjon, gråt og sinne blant de reisende - i tillegg til dårlig informasjon fra Avinor sin side.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg har lagt spørsmålet fram for Avinor AS (Avinor):
Avinor viser til at EØS-avtalens overvåkingsorgan (EFTA Surveillance Authority – ESA) gjennomførte et myndighetstilsyn på Oslo lufthavn første uken i mars (uke 10). Tilsynet avdekket at det var behov for å gjøre forbedringer i sikkerhetskontrollen. Som en følge av ESAs funn iverksatte Avinor tiltak.
Den 13. mars førte disse tiltakene til en utilsiktet reduksjon i gjennomstrømningen i sikkerhetskontrollen. I denne situasjonen ble slusene oppbemannet med alt tilgjengelig personell. Dette var imidlertid ikke tilstrekkelig til å håndtere køene som hadde oppstått. Samtidig økte antallet ankommende passasjerer utover ettermiddagen, og det oppsto etter hvert lange køer. For å informere publikum om situasjonen ble det gjort opprop i terminal hvert 10. minutt. Samtidig informerte Avinor et stort antall medier om situasjonen.
Avinor beklager at denne hendelsen oppsto. Hendelsen er blitt evaluert, og Avinor har gjennomført tiltak for å forhindre at slike hendelser skal gjenta seg framover. Ifølge Avinor var køene igjen akseptable allerede fra fredag 14. mars. Avinor opplyser at selskapet i det videre vil ha ekstra høy oppmerksomhet på gjennomstrømningen og kvaliteten i sikkerhetskontrollen. Dette for å kunne være i forkant med riktig bemanning slik at lignende køsituasjoner ikke oppstår i framtiden.