Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1646 (2024-2025) Innlevert: 17.03.2025 Sendt: 18.03.2025 Rette vedkommende: Digitaliserings- og forvaltningsministeren Besvart: 04.04.2025 av digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne O. Tung
Anna Molberg (H): Hvor mange brudd på arbeidstidsbestemmelsene er registrert i alle departementene og ved Statsministerens kontor (ønsker gjerne en tabell med oversikt over hvilke type brudd og årlig utvikling fra og med 2019 til i dag)?
Det hadde vært interessant å se hvordan departementene og SMK overholder regelverket.
Karianne O. Tung: Det vises til spørsmål fra representanten Anna Molberg til statsministeren, som han har bedt meg svare på. Presidentskapet har på forespørsel gitt utsatt svarfrist til i dag, 4. april.Arbeidstiden skal være forsvarlig i departementene, som i alle andre virksomheter. Dette innebærer at arbeidsgivere har et ansvar for å ha oversikt over arbeidstiden og følge opp dette overfor den enkelte arbeidstaker.Departementene jobber systematisk med å gi opplæring om arbeidstidsbestemmelsene for sine ledere og medarbeidere. Dette skal bidra til å sikre høy bevissthet om og god praktisering av regelverket.Departementene benytter SAP som lønns- og personalsystem. SAP registrerer mulige brudd på arbeidstidsbestemmelsene og sender varsel både til den medarbeideren varselet gjelder og til nærmeste leder. Slike varsler skal følges opp løpende, i dialog mellom leder og medarbeider. Det er den løpende dialogen mellom lederne og medarbeiderne som er viktigst i god praktisering av bestemmelsene. I tillegg følger departementene opp aggregerte tall for avdelinger og departementet samlet for å kunne drive planmessig og systematisk oppfølging i hele virksomheten. Brudd på arbeidstidsbestemmelsene kan likevel forekomme.SAP tar utgangspunkt i de generelle grensene som er satt for arbeidstid i arbeidsmiljøloven, når varsler om mulig brudd på arbeidstidsbestemmelsene registreres i systemet. Arbeidsmiljøloven selv gir adgang til å fastsette unntak fra disse generelle arbeidstidsreglene, bl.a. i avtaler med tillitsvalgte. SAP tar følgelig ikke hensyn til arbeidstidsbestemmelsene i hovedtariffavtalene i staten, herunder fleksitidsavtalen, unntak fra arbeidstidsbestemmelsene innvilget av de sentrale partene eller eventuelle lokale særavtaler på arbeidstidsområdet når brudd registreres. Avtaler om unntak fra de generelle arbeidstidsbestemmelsene i forbindelse med utarbeidelsen av statsbudsjettet og gjennomføringen av de sentrale lønnsforhandlingene er eksempler på avtaler som er inngått for medarbeidere i henholdsvis Finansdepartementet og i mitt departement. Dette betyr at et varsel fra SAP ikke nødvendigvis innebærer at det har skjedd et reelt brudd på arbeidstidsbestemmelsene. Om det er et brudd må vurderes konkret for det enkelte varselet ut fra arbeidstidsreglene som er lovlig fastsatt i den aktuelle virksomheten.I SAP er helårstall for varsler om mulige brudd på arbeidstidsbestemmelsene i departementene tilgjengelige for perioden 2021 – 2024. For å kunne gi et korrekt svar på hvor mange reelle brudd på arbeidstidsbestemmelsene som foreligger, må departementene gjennomgå og manuelt kontrollere alle varslene for hver enkelt medarbeider, for hver måned og hvert år, i hele perioden. Dette er en svært omfattende og tidkrevende jobb.Jeg har med bakgrunn i at spørsmålet krever en så omfattende innsats, bedt om at alle departementene gjennomgår og kontrollerer arbeidstidsbrudd i mars måned i henholdsvis 2021 og 2024. Jeg mener dette gir et bilde av omfanget av brudd på arbeidstidsbestemmelsene i departementene. Oversikten er vedlagt.
Vedlegg i pdf-format