Bård Ludvig Thorheim (H): Hva gjør statsråden for at Norsk e-Fuel får tilgang på nok kraft på Helgeland og på den måten bidrar til en viktig industrietablering i regionen?
Begrunnelse
Bærekraftig flydrivstoff (SAF) er en viktig løsning for at luftfarten skal redusere sine utslipp. Samtidig ønsker Forsvaret at Norge kommer i gang med produksjon av eSAF for å bedre forsyningssikkerhet.
Norsk e-Fuel anses av europeiske faginstanser som et av Europas mest modne SAF-prosjekter, med Norwegian på eiersiden, og eksempelvis Boeing på kundesiden. Vi ser også at Norsk e-Fuel nå satser i Sverige og Finland, mens det i Norge er kjent at sentralnettet på Helgeland trenger å bli oppgradert for å kunne tilrettelegge med de mengdene kraft som trengs for å realisere produksjon.
Usikkerhet knyttet til kraftinfrastruktur skaper betydelige utfordringer for prosjektet, og Arbeiderparti-ordføreren i Vefsn kommune har påpekt at hvis ikke tempoet for utbedring og forsterking av nettet på Helgeland øker kraftig, er det risiko for at Norge blir nedprioritert en viktig industrietablering.
Tidsperspektivet er avgjørende, og på denne bakgrunn er det nyttig å få klarhet i hva regjeringen gjør for å bidra til at industrietableringen kan realiseres.