Svar
Marianne Sivertsen Næss: Som ansvarlig statsråd for beredskap mot akutt forurensning ser jeg alvorlig på alle tilfeller av akutt forurensning som kan true natur og miljøverdier i våre kyst- og havområder. Tidligere hendelser med akutt forurensning viser at oljeutslipp kan få betydelige miljøkonsekvenser, og at opprydningen kan være svært kostbar.
Min vurdering er at vi har et godt system for håndtering av akutt forurensning i Norge. I henhold til forurensningsloven har ansvarlig forurenser plikt til å sette i gang tiltak dersom det oppstår en situasjon med akutt forurensning eller fare for akutt forurensning. Tiltakene skal hindre eller stanse forurensningen, og fjerne eller begrense skader og ulemper som forurensningen fører med seg. Kystverket er forurensningsmyndighet, og fører tilsyn med håndtering av alle tilfeller av akutt forurensning. Som tilsynsmyndighet kan Kystverket i enkeltvedtak gi pålegg om å utføre tiltak eller gjennomføre undersøkelser. Dersom ansvarlig forurenser ikke gjennomfører tiltak selv, kan Kystverket iverksette tiltak på forurensers vegne og lede aksjonen mot akutt forurensning. Kostnaden for slike tiltak kan staten vanligvis kreve refundert av den ansvarlige. Kystverket har videre ansvar for den statlige beredskapen mot akutt forurensning, og rår over betydelige beredskapsressurser som kan benyttes ved behov.
Jeg kan bekrefte at det skjedde et større oljeutslipp fra Equinor Energy AS’ plattform Njord A i Norskehavet nordvest for Kristiansund 31. desember 2024. Equinor varslet Havindustritilsynet om utslippet, og Havindustritilsynet videresendte varselet til Kystverket 1. januar 2025. Av varselet fremgikk det at det hadde skjedd et akutt utslipp til sjøen av blanding av vann og råolje, og at utslippet skyldtes utfordringer i separasjonsprosessen på plattformen. Dette førte til forhøyet innhold av olje i produsert vann. Samlet utslippsmengde med blanding av vann og råolje ble estimert til 150 m3. Equinor iverksatte tiltak for å stanse og håndtere utslippet. Beredskapsfartøy ble mobilisert, men det ble ikke observert oljeforurensning på sjøen, og det ble derfor ikke iverksatt tiltak for å samle opp olje. Equinor har senere opplyst at utslippet var mellom 70 og 75 m3 ren råolje.
Kystverket mottok melding om observasjoner av oljeklumper på Frøya 12. februar. Det ble senere observert oljeklumper flere steder langs kysten av Trøndelag, blant annet på Hitra, Flatanger og Nærøysund. Det er også funnet oljeklumper lenger nord, blant annet på Vega. Det ble utført beregninger av sannsynlig drivbane for utslippet fra Njord A, og disse indikerte at oljeklumpene kunne stamme fra dette utslippet. Kystverket fikk deretter gjennomført analyser ved SINTEF av oljeklumpene, og disse bekreftet at oljen stammet fra Njord A.
Da det ble klart at Equinor var ansvarlig forurenser for oljeklumpene som ble funnet langs kysten av Trøndelag, påla Kystverket Equinor å gjennomføre tiltak mot den akutte forurensningen for å minimere miljøkonsekvensene. Kystverket har deretter ført tilsyn med Equinors håndtering av hendelsen, og kan ved behov stille ytterligere krav til tiltak som skal gjennomføres. For å sikre at det prioriteres riktig, og at de riktige miljøhensynene er vurdert, får Kystverket råd fra rådgivende gruppe. Den består av representanter fra Miljødirektoratet, Fiskeridirektoratet, Havforskningsinstituttet, Folkehelseinstituttet, Mattilsynet og Polarinstituttet.
Equinors aksjon mot akutt forurensning gjennomføres som en kombinasjon av kartlegging av forekomst av olje og fjerning av oljeklumper. Kystverkets vurdering er at aksjonen vil være langvarig. Det berørte området er stort, og har mange verneområder. Området består av tusenvis av øyer og grunne farvann, er utsatt for vind og bølger og er derfor utfordrende å kartlegge. Det gjennomføres befaringer til fots og med droner, og det benyttes fartøy for å transportere blant annet personell, utstyr og oppsamlet oljeforurensning. All innsats, både kartlegging og opprensing, skal ta hensyn til områdenes miljøsårbarhet og -verdi. Dette innebærer at hekkeområder for sjøfugl har hatt høy prioritet, med særlig vekt på områder med tidlig ferdselsforbud. I disse områdene kan et høyt antall personer og mye utstyr i felt i seg selv utgjøre en belastning på naturen, og det gjøres derfor fortløpende vurderinger av innsatsens omfang.
Både private og offentlige personell- og materiellressurser har deltatt i aksjonen. Fra privat side benyttes personell og materiell fra Norsk Oljevernforening For Operatørselskap (NOFO) og deres avtaleparter. Fra det offentliges side bidrar personell fra de interkommunale utvalgene for akutt forurensning (IUA) i Midt-Norge, Namdalen og Nordmøre samt Kystverkets innsatsstyrker. Videre benyttes materiell fra Kystverkets depoter og fartøyer tilhørende Kystvakten. Equinor innhenter miljøfaglig støtte fra Norsk Institutt for Naturforskning (NINA) og Akvaplan-Niva. I tillegg er Statens Naturoppsyn (SNO), som er en del av Miljødirektoratet, ute i felt.
Hittil er det samlet opp i størrelsesorden 4 000 liter råolje. Kystverket peker på at foreliggende kunnskap om egenskapene til råoljen fra Njord A tilsier at en del av komponentene i oljen har fordampet og blitt naturlig dispergert i vannmassene før oljen traff land. Det er ikke gjort større funn av oljeklumper i de høyest prioriterte og mest sårbare områdene, og det er frem til nå ikke gjort observasjoner av oljeskadet vilt.
Kystverket opplyser om at Equinor nå har avsluttet tiltakene i områdene nord for Frøya. I områdene rundt Frøya har innsatsen blitt intensivert, da beregning av oljeutslippets drivbane og observasjoner tilsier at det er stor sannsynlighet for funn av råolje innenfor disse områdene. Per i dag er det ikke mulig å anslå hvor lenge aksjonen vil vare, men jeg vil understreke at den vil pågå så lenge det er nødvendig. Når aksjonen er avsluttet, vil det bli gjennomført miljøundersøkelser for å vurdere eventuelle skader på økosystemet og behov for ytterligere tiltak.