Skriftlig spørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1584 (2024-2025)
Innlevert: 13.03.2025
Sendt: 13.03.2025
Besvart: 20.03.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Liv Kari Eskeland (H)

Spørsmål

Liv Kari Eskeland (H): Det er få som nå tror en vil nå målene for nullutslipp for tunge kjøretøy som regjeringen har satt.
Hva vil samferdselsministeren gjøre for å nå målene for salg av nullutslipps tunge kjøretøy i 2030?

Begrunnelse

Viser til NLF sin konjunktur undersøkelse: Den viktigste grunnen for at bedriftene vil vurdere å anskaffe lastebiler med annet drivstoff enn diesel, er at kundene/oppdragsgiverne krever det. Deretter kommer at bedriftene selv ønsker å tilby klima vennlig transport, med 21 %. Denne andelen har imidlertid gått ned fra 34 % i 2022-undersøkelsen. Kun 16 % mener det vil bli en konkurransefordel, og kun 3 % mener det vil bli lønnsomt.
Undersøkelsen viser også at av de som har planer om å anskaffe nye lastebiler i 2025, planlegges 23 % å være nullutslipps lastebiler. Det er flere som planlegger å bytte til biogass (13 %) enn til batterielektrisk (10 %). Dette indikerer et potensial for enda høyere andel dersom de økonomiske og praktiske forholdene blir lagt bedre til rette.
Registreringsstatistikken fra Statens vegvesen viser at det er en gradvis økning i antall nullutslippslastebiler de siste årene (10 % gass og 12 % elektrisk i 2024). Men mange av disse kjøretøyene er varebiler på mellom 4,25 tonn og 7,5 tonn. Enova har hittil gitt støtte til 588 tunge kjøretøy inkl. de 66 som fikk støtte nå i februar. Kun 48 av disse er hittil registrert. Selv om alle disse støttede, men uregistrerte kjøretøyene ble registrert i dag, ville ikke andelen økt til mer enn ca. 21 %. Det må altså tas grep for at de som ikke avviser kjøp av nullutslippsteknologi, faktisk skal skaffe seg slike lastebiler, og ytterligere grep som kan motivere de resterende 57 % av lastebilbedriftene til å anskaffe slike kjøretøy for å nå målene for salg av nullutslipps tunge kjøretøy i 2030.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen jobber for å nå det langsiktige målet til stortingsflertallet om at nye tunge kjøretøy skal være nullutslipp eller bruke biogass i 2030. I Nasjonal transportplan 2025–2036 har regjeringen beskrevet hvordan vi skal bidra til å oppfylle Norges klima- og miljømål. Transportsektoren står for rundt en tredel av Norges klimagassutslipp. Regjeringen vil i planperioden rette innsatsen mot segmentene i transportsektoren som er forventet å ha store gjenstående utslipp etter 2030. For veitransporten står de tunge kjøretøyene for de største utslippene fremover. Regjeringen vil gjennomføre en pakke med tiltak for å bidra til å redusere utslippene fra disse kjøretøyene.
Det viktigste tiltaket i NTP for å redusere utslippene fra tungbilene er å øke innsatsen for å tilrettelegge for lading. Regjeringen har prioritert 3,7 mrd. kr til en tungbilpakke som forsterker innsatser for tungbillading innenfor Statens vegvesens område, og til utbygging og drift av døgnhvile- og rasteplasser. Regjeringen fulgte opp planen i statsbudsjettet for 2025. I budsjettet for 2025 er bevilgningen til Enova økt med 1,7 mrd. kr. 1,2 mrd. kr av dette er rettet mot tungtransport og Enova støtter både nullutslippskjøretøy og ladeinfrastruktur.
For å bidra til elektrifisering vil regjeringen fortsette dagens praksis med at alle tunge nullutslippskjøretøy er fritatt for bompenger i alle bompengeanlegg, selv om det er åpnet for å kunne fastsette en takst på inntil 50 pst. også for disse kjøretøyene. Regjeringen vil ikke åpne for bompengebetaling for tunge nullutslippskjøretøy i en periode frem til 2030. Nå utredes også muligheten for reduserte takster for store nullutslippskjøretøy på ferje. Regjeringen vil også vurdere å gi tunge nullutslippskjøretøy tilgang til kollektivfeltene, der det er tilgjengelig kapasitet og vurdert som trafikksikkert. Et forslag fra Statens vegvesen om dette er på høring.
Regjeringen gjør med andre ord mye for å støtte opp under omstilling til nullutslipp for tunge kjøretøy.