Liv Kari Eskeland (H): Det er få som nå tror en vil nå målene for nullutslipp for tunge kjøretøy som regjeringen har satt.
Hva vil samferdselsministeren gjøre for å nå målene for salg av nullutslipps tunge kjøretøy i 2030?
Begrunnelse
Viser til NLF sin konjunktur undersøkelse: Den viktigste grunnen for at bedriftene vil vurdere å anskaffe lastebiler med annet drivstoff enn diesel, er at kundene/oppdragsgiverne krever det. Deretter kommer at bedriftene selv ønsker å tilby klima vennlig transport, med 21 %. Denne andelen har imidlertid gått ned fra 34 % i 2022-undersøkelsen. Kun 16 % mener det vil bli en konkurransefordel, og kun 3 % mener det vil bli lønnsomt.
Undersøkelsen viser også at av de som har planer om å anskaffe nye lastebiler i 2025, planlegges 23 % å være nullutslipps lastebiler. Det er flere som planlegger å bytte til biogass (13 %) enn til batterielektrisk (10 %). Dette indikerer et potensial for enda høyere andel dersom de økonomiske og praktiske forholdene blir lagt bedre til rette.
Registreringsstatistikken fra Statens vegvesen viser at det er en gradvis økning i antall nullutslippslastebiler de siste årene (10 % gass og 12 % elektrisk i 2024). Men mange av disse kjøretøyene er varebiler på mellom 4,25 tonn og 7,5 tonn. Enova har hittil gitt støtte til 588 tunge kjøretøy inkl. de 66 som fikk støtte nå i februar. Kun 48 av disse er hittil registrert. Selv om alle disse støttede, men uregistrerte kjøretøyene ble registrert i dag, ville ikke andelen økt til mer enn ca. 21 %. Det må altså tas grep for at de som ikke avviser kjøp av nullutslippsteknologi, faktisk skal skaffe seg slike lastebiler, og ytterligere grep som kan motivere de resterende 57 % av lastebilbedriftene til å anskaffe slike kjøretøy for å nå målene for salg av nullutslipps tunge kjøretøy i 2030.