Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1583 (2024-2025) Innlevert: 13.03.2025 Sendt: 13.03.2025 Besvart: 19.03.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Morten Stordalen (FrP): Viser til tidligere spørsmål nr. 1461 og ber om svar på spørsmålet om statsråden vil vurdere en lemping i regelverket, slik at man fremover kan frakte med seg en dieseltank på samme last der det i dag kreves dispensasjoner til frakt av anleggsmaskiner og skogsmaskiner?
Jon-Ivar Nygård: Jeg viser til svaret på spørsmål 1461. Jeg vil presisere at regelverket i dag gir adgang til å gi dispensasjon til å transportere utstyr tilhørende maskinen, som for eksempel en dieseltank, sammen med en skogsmaskin/anleggsmaskin dersom det kun er nødvendig med dispensasjon på grunn av transportens dimensjoner.Dersom det er nødvendig med dispensasjon på grunn av transportens vekter, er det etter dagens regelverk som hovedregel ikke anledning til å transportere en dieseltank sammen med maskinen. Det er imidlertid en svært snever adgang i regelverket til å gjøre unntak i enkelttilfeller. Vilkåret er i så fall at det foreligger særskilte hensyn som begrunner et unntak.Statens vegvesen vurderer nå i samarbeid med næringen om det er muligheter for lempinger i regelverket, slik at det med visse begrensninger blir mulig å transportere utstyr som tilhører maskinen (herunder en dieseltank) sammen med maskinen også når det er nødvendig med dispensasjon grunnet transportens vekter. Sentrale momenter i vurderingen vil være handlingsrommet innenfor EØS-avtalen og hvordan dette kan reguleres uten å gå på bekostning av blant annet bruenes bæreevne. Reglene må som vist til i mitt tidligere svar også være hensiktsmessige og enkle å forholde seg til for både transportører og kontrollmyndighetene