Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1582 (2024-2025)
Innlevert: 13.03.2025
Sendt: 13.03.2025
Besvart: 20.03.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Hvilke tog skal benyttes på Trønderbanen når den etter planen blir elektrifisert i 2030?

Begrunnelse

Som svar på skriftlige spørsmål Dokument nr. 15:1130 (2024-2025), viser statsråden til at regjeringen ikke har tenkt å bestille nye fjerntog til Rørosbanen, slik Stortinget har bedt om, og heller ønsker å bruke regiontog som i dag er i drift på Trønderbanen på Rørosbanen når Trønderbanen er elektrifisert, tidligst i 2030. Spørsmålet blir da hvilke tog som er tenkt brukt på Trønderbanen når den er elektrifisert, og hvor vidt det er gått til anskaffelse av nye tog til Trønderbanen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I Trøndelag opplever vi sterk vekst i antall togpassasjerer, og regjeringen ønsker å utvikle togtilbudet videre for å fortsette den gode trenden. Arbeidet med tilbudsforbedringer på Trønderbanen er godt i gang. Frekvensen mellom Melhus og Stjørdal dobles fra ett til to tog i timen i grunnrute. Det gjør også frekvensen til Steinkjer i en utvidet rushperiode i begge retninger. Frem mot 2030 vil regjeringen elektrifisere strekningen, noe som betyr langt lavere klimagassutslipp.
Jernbanedirektoratet vurderer hvilke togtyper som er best egnet for å realisere tilbudsforbedringene og gjøre det enda mer attraktivt å velge toget. Det er planlagt med en omdisponering til Trøndelag av de moderne elektriske regiontogkjøretøyene som i dag brukes på Østlandet og i bergensområdet (Type 74 eller 75). Disse kjøretøyene er fra samme togfamilie (FLIRT) som Type 76 som i dag går på Trønderbanen. Disse har blitt godt mottatt av de reisende i regionen og operatøren, og fungerer bra på den eksisterende infrastrukturen. Noen av disse togsettene kan frigjøres når vi får nye lokal- og regiontog fra 2026 og fremover.
Jernbanedirektoratets videre analyse vil se hen til hvilke behov for tilpasninger av infrastruktur og kjøretøy som oppstår, og hvordan bruk av forskjellige togtyper slår ut i driften av togtilbudet på strekningen. Vurderingene vil oppdateres jevnlig i forbindelse med Jernbanedirektoratets årlige revisjoner av togmateriellplanen. Togtilbudet i Trøndelag skal bli betydelig mer attraktivt som følge av tiltakene regjeringen gjennomfører fremover.