Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1581 (2024-2025)
Innlevert: 13.03.2025
Sendt: 13.03.2025
Besvart: 18.03.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Hva ble den økonomiske kostnaden for sammenslåingen av Spordrift og Bane Nor knyttet til konsulentbruk og hva er resultatet av sammenslåingen så langt?

Begrunnelse

I Desember 2022 besluttet regjeringen å slå sammen Bane NOR og Spordrift AS. 13. mars 2023 var eierskapet av Spordrift AS overført fra Samferdselsdepartementet til Bane NOR SF som et heleid datterselskap og skulle bli en divisjon i Bane Nor. I følge Samferdselsministeren skulle en slik sammenslåing sørge for færre forsinkelser og innstillinger, i tillegg til en mer enhetlig styring. I 2022 utgjorde antall ansatte i Bane Nor om lag 1300 ansatte. Alle vet at det er krevende prosesser å slå sammen store selskaper, særlig etter så kort tid der det allerede var brukt mye energi på å sette nye strukturer og kulturer. Det er ikke uvanlig at det blir benyttet ekstern hjelp i form av konsulenter i slike prosesser, dette har naturligvis en kostnad isolert sett. Men det har også en kostnad for alle ansatte som setter mye av sin ordinære jobb på vent for å håndtere sammenslåing av så store selskaper. Det kunne vært interessant å få en oppdatering på hvordan dette har gått med tanke på de økonomiske kostnader knyttet til sammenslåingen og ikke minst resultatoppnåelsen så langt.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Drift og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen er kritisk kjernekompetanse som Bane NOR bør ha direkte kontroll over. Regjeringen Støre har derfor tilbakeført Spordrift AS til Bane NOR for å sikre helhetlig kontroll over tilstanden på jernbaneinfrastrukturen. Etter sammen-slåingen er det nå én aktør som har full kontroll på tilstand og gjennomføring av kjerneoppgavene innenfor drift og vedlikehold.

Bane NOR orienterer om at de har bokført kostnader til innleid konsulentbistand knyttet til sammenslåingen for til sammen 85 mill. kroner i 2023 og 2024. Sammenslåingen har gitt noen engangseffekter på innsparing hovedsakelig innenfor administrative områder, men betydelige lavere enn kostnadene ved å gjennomføre fusjonen. Resultater av sammenslåingen skal i hovedsak realiseres i det langsiktige forbedrings¬arbeidet til Bane NOR. Foretaket har etablert et program for å realisere de langsiktige gevinstene. Programmet skal også bidra til det transportpolitiske målet om mer for pengene gjennom økt produktivitet innenfor drift og vedlikehold, og bedre driftsstabilitet. Gjennom programmet skal Bane NOR bl.a. optimalisere og systematisere prosesser for planlegging, gjennomføring og predikering av vedlikeholdsarbeid. Ifølge Bane NOR er oppnådde gevinster i programmet 79 mill. kroner per januar 2025.