Morten Stordalen (FrP): Hva ble den økonomiske kostnaden for sammenslåingen av Spordrift og Bane Nor knyttet til konsulentbruk og hva er resultatet av sammenslåingen så langt?
Begrunnelse
I Desember 2022 besluttet regjeringen å slå sammen Bane NOR og Spordrift AS. 13. mars 2023 var eierskapet av Spordrift AS overført fra Samferdselsdepartementet til Bane NOR SF som et heleid datterselskap og skulle bli en divisjon i Bane Nor. I følge Samferdselsministeren skulle en slik sammenslåing sørge for færre forsinkelser og innstillinger, i tillegg til en mer enhetlig styring. I 2022 utgjorde antall ansatte i Bane Nor om lag 1300 ansatte. Alle vet at det er krevende prosesser å slå sammen store selskaper, særlig etter så kort tid der det allerede var brukt mye energi på å sette nye strukturer og kulturer. Det er ikke uvanlig at det blir benyttet ekstern hjelp i form av konsulenter i slike prosesser, dette har naturligvis en kostnad isolert sett. Men det har også en kostnad for alle ansatte som setter mye av sin ordinære jobb på vent for å håndtere sammenslåing av så store selskaper. Det kunne vært interessant å få en oppdatering på hvordan dette har gått med tanke på de økonomiske kostnader knyttet til sammenslåingen og ikke minst resultatoppnåelsen så langt.