Sylvi Listhaug (FrP): Kan statsministeren redegjøre for omfanget av kinesiske el-busser på norske veier, disse bussenes rolle i evakueringsplaner ved krise eller krig og hvordan denne politikken kan være i tråd med målene i totalberedskapsmeldingen som skal gjøre Norge mindre sårbar, når realiteten er at dette øker sårbarheten?
Begrunnelse
Vi står i den mest krevende sikkerhetspolitiske situasjonen siden 2. verdenskrig. Regjeringen fremhever behovet for å forbedre beredskapen kraftig, da fremstår det svært bekymringsfullt at Norge blir mer sårbar når det satses på kinesiske elbusser. Gjennom flere medieoppslag med sikkerhetseksperter har det kommet frem at kinesiske el-busser som inngår i evakueringsplaner ved krise eller krig, blant annet i Oslo, kan fjernstyres fra Kina. Nasjonal sikkerhet skal ikke ha vært et kriterium da Oslo bestilte nye kinesiske el-busser.
Teknisk Ukeblad har fortalt at 790 nye kinesiske busser er bestilt til norske byer, det utgjør rundt 90 prosent av de nye bussene som skal komme til Norge de neste årene.
Det fremstår utrolig naivt at kinesiske busser er en del av beredskapen i hovedstaden og andre store befolkningsområder. Fremskrittspartiet mener det kun bør kjøpes inn busser fra land Norge har et sikkerhetspolitisk samarbeid med.