Terje Halleland (FrP): Hvorfor må rettighetshaverne på norsk sokkel og deres leverandører følge helikopterselskapenes selvpålagte krav?
Begrunnelse
Tidligere svarte statsråden på mitt spørsmål om rederienes valg av underleverandører på norsk sokkel at han syntes det var i "rettighetshavernes og deres leverandørers egen kommersielle interesse at det er god og sunn konkurranse om oppdrag."
Offshore Norge ga nylig ut en veiledning til retningslinjen 074 "Helidekkmanual" for fartøyer med helikopterdekk som skal operere på norsk sokkel. I veiledningen kan man lese at helikopterselskapene selv inspiserer helikopterdekk og, alternativt, outsourcer inspeksjonen til to av helikopterselskapenes egne underleverandører og Equinor.
I forbindelse med forarbeidet med veiledningen rettet Rederiforbundet kritikk mot Offshore Norge og helikopterselskapene at de ved dette "lager et lukket marked for inspeksjonstjenester både for helikopterdekk og drivstoffanlegg" og at i "dette markedet ser en bort fra all vanlig praksis, og har lukket døren for andre selskaper." Rederiforbundet skrev videre at "de som taper på mangelen på konkurranse er eierne av helikopterdekkene og drivstoffanlegg." Offshore Norge svarte at de ikke var uenige i kritikken, men at oljeselskapene måtte følge helikopterselskapenes selvpålagte krav.