Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til energiministeren

Dokument nr. 15:1568 (2024-2025)
Innlevert: 12.03.2025
Sendt: 12.03.2025
Besvart: 19.03.2025 av energiminister Terje Aasland

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Hvorfor må rettighetshaverne på norsk sokkel og deres leverandører følge helikopterselskapenes selvpålagte krav?

Begrunnelse

Tidligere svarte statsråden på mitt spørsmål om rederienes valg av underleverandører på norsk sokkel at han syntes det var i "rettighetshavernes og deres leverandørers egen kommersielle interesse at det er god og sunn konkurranse om oppdrag."
Offshore Norge ga nylig ut en veiledning til retningslinjen 074 "Helidekkmanual" for fartøyer med helikopterdekk som skal operere på norsk sokkel. I veiledningen kan man lese at helikopterselskapene selv inspiserer helikopterdekk og, alternativt, outsourcer inspeksjonen til to av helikopterselskapenes egne underleverandører og Equinor.
I forbindelse med forarbeidet med veiledningen rettet Rederiforbundet kritikk mot Offshore Norge og helikopterselskapene at de ved dette "lager et lukket marked for inspeksjonstjenester både for helikopterdekk og drivstoffanlegg" og at i "dette markedet ser en bort fra all vanlig praksis, og har lukket døren for andre selskaper." Rederiforbundet skrev videre at "de som taper på mangelen på konkurranse er eierne av helikopterdekkene og drivstoffanlegg." Offshore Norge svarte at de ikke var uenige i kritikken, men at oljeselskapene måtte følge helikopterselskapenes selvpålagte krav.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: I begrunnelsen for spørsmålet viser representanten til en veiledning til retningslinjen 074 "Helidekkmanual" for fartøyer med helikopterdekk som skal operere på norsk kontinentalsokkel. I utarbeidelsen av dette svaret har jeg vært i kontakt med Samferdselsdepartementet som forvalter regelverket for helikopterselskapenes bruk av offshore helikopterdekk.
Luftfartstilsynet er ansvarlig etat i denne sammenheng, og helikopterselskapets bruk av offshore helikopterdekk er regulert gjennom forskrift om luftfart med helikopter – bruk av offshore helikopterdekk av 14. mai 2019 nr. 604. Forskriften gjelder bare direkte helikopteroperatørene, men forskriftens krav er også gjort gjeldende for dem som har ansvar for selve helikopterdekkene offshore – for rettighetshaver i norsk petroleumsvirksomhet gjennom at Havindustritilsynet gjennom forskrift om utforming og utrustning av innretninger med mer i petroleumsvirksomheten av 29. april 2010 nr. 634 har vist til Luftfartstilsynets forskrift.
Luftfartstilsynet opplyser til Samferdselsdepartementet at veiledningen til retningslinje 074 «Helidekkmanual» er utgitt av Offshore Norge og som sådan ikke utgjør myndighetspålagte krav. Veiledninger og standarder utviklet av bransjen selv, er et internt forhold for bransjen, som Luftfartstilsynet i utgangspunktet ikke har noe forhold til innholdet i (selv om det noen steder i Luftfartstilsynets veiledninger henvises til disse). Fra et myndighetsregulatorisk ståsted er det derfor ikke helt treffende å fastslå at rettighetshaverne på norsk kontinentalsokkel og deres leverandører må følge helikopterselskapenes selvpålagte krav. Etter gjeldende forskrifter skal helikopteroperatøren, og rettighetshaverne i petroleumsvirksomhet på norsk kontinentalsokkel, gjøre enkelte undersøkelser og godkjenninger knyttet til de helikopterdekkene de benytter. Hvordan bransjen ellers fastsetter interne krav eller retningslinjer som kommer på toppen av de myndighetspålagte kravene, er utenfor myndighetenes ansvarsområde.