Skriftlig spørsmål fra Kjell Ingolf Ropstad (KrF) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1562 (2024-2025)
Innlevert: 11.03.2025
Sendt: 12.03.2025
Besvart: 19.03.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Spørsmål

Kjell Ingolf Ropstad (KrF): Enkelte har foreslått å endre normen for lærertetthet til å gjelde på kommunenivå, noe som vil innebære et lavere behov for lærerårsverk enn om normen fortsetter på skolenivå.
Hvor mange færre lærerårsverk vil det være behov for dersom lærernormen fortsetter med samme krav til forholdstall mellom lærerårsverk og antall elever som i dag, men at kravet endres til å gjelde på kommunenivå og ikke lenger på skolenivå?

Begrunnelse

Da KrF høsten 2017 fikk gjennomslag i budsjettforhandlingene med Solberg-regjeringen for å innføre en minstenorm for lærertetthet på skolenivå, ble det i Stortingets vedtak lagt til grunn at kompensasjonen til den enkelte kommune ble beregnet med utgangspunkt i behovet for lærerårsverk på hver enkelt skole for å oppfylle normen. Det ble videre lagt til grunn at kommunene hadde brukt det øremerkede tilskuddet som ble bevilget i perioden 2015 -2018, til flere lærerårsverk. Da tilskuddet ble innlemmet i kommunerammen i 2020, ble det overført om lag 1,3 mrd. kroner til kommunene, i tillegg til at det ble satt av 400 mill. kroner av veksten i de frie inntektene til kommune begrunnet med tidlig innsats i skolen og oppfylling av lærernormen.
Enkelte har tatt til orde for at minstenormen for lærertetthet bør endres til å gjelde på kommunenivå og ikke som et krav hver enkelt skole må oppfylle, som i dag. Blant annet har KS sitt eget landsting gjort et vedtak i 2024 om at KS ønsker seg en lærernorm på kommunenivå.
Å endre kravet til lærertetthet til å gjelde på kommunenivå, vil innebære et lavere behov for lærerårsverk enn om normen fortsetter på skolenivå. Dette skyldes at små skoler med få elever ofte har god lærertetthet og ligger godt over normkravet som nå gjelder på skolenivå. Dersom kravet blir endret til å gjelde som et gjennomsnitt på kommunenivå, vil disse små skolene med god lærertetthet dekke over behovet for økt lærertetthet på større skoler med flere elever. Konsekvensen vil være at mange kommuner vil trenge færre lærere enn i dag for å oppfylle et normkrav på kommunenivå og dermed samlet sett bety en svekkelse av lærertettheten slik den er i dag.
Rammetilskuddet fra staten kan kommunene fritt disponere, men må holde seg innenfor de begrensningene som lov- og regelverk legger. Forskrift til opplæringsloven om minstenorm for lærertetthet er en slik begrensning. Dagens krav er at kommunene er forpliktet til å fordele økonomiske ressurser til hver enkelt skole i kommunen basert på de kravene til lærertetthet som ligger i normen. Dersom forskriften for lærertetthet endres til å gjelde på kommunenivå, betyr dette altså reduserte krav til hva kommunen må fordele i grunnressurs til skolesektoren i kommunen.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Regjeringen har som mål å gjøre undervisningen mer praktisk og variert, slik at flere elever er motiverte og opplever mestring. Evalueringen av lærernormen viser at lærerne mener lærertetthet er en viktig forutsetning for god klasseledelse, muligheten til å gi tilpasset opplæring og å ha rom for å etablere gode relasjoner med elevene.

Verken Kunnskapsdepartementet eller Utdanningsdirektoratet har beregninger av hvor mange færre lærerårsverk det vil være behov for dersom lærernormen har samme krav til forholdstall mellom lærerårsverk og antall elever som i dag, men er på kommunenivå i stedet for på skolenivå.

I september 2024 la DFØ frem rapporten DFØ-rapport 2024:11 Hvordan styrer staten kommunene? En vurdering av normer og krav som binder personellressurser i kommunene. DFØ hadde dialog med Kunnskapsdepartementet undervis i arbeidet, og i rapporten skriver de blant annet:

«DFØ har ikke funnet en god måte å beregne hvor mange årsverk som eventuelt kan frigjøres dersom normen flyttes fra skolenivå til kommunenivå, og som tar hensyn til beregningsmetodene som ble brukt ved innføring av normen da kommunene ble kompensert for kravet. Dette skyldes at lærerressurser på skoler som allerede (over)oppfylte lærertetthetsnormen før normen ble innført ikke var en del av kompensasjonsregnestykket ved innføringen, mens de i et anslag av «overskudd» i lærerårsverk i dag blir inkludert. Det beste anslaget vi har er derfor basert på merkostnadene ved dagens krav og sammenlignet med situasjonen før innføringen av normen. Ved innføringen av normen i 2018 beregnet Utdanningsdirektoratet blant annet merbehovet for årsverk på både skolenivå og kommunenivå. Beregningen viste at merbehovet på kommunenivå utgjorde 62 prosent av merbehovet på skolenivå. Det mest hensiktsmessige anslaget på de økonomiske virkningene av å sette normen på kommunenivå vurderes derfor per i dag å være 38 prosent av den beregnede merkostnaden».

Jeg vil understreke at det er usikkerhet knyttet til om DFØs anslag treffer godt. Årsverksberegningene som ble gjort ved innføringen av lærernormen var basert på tall for elev- og lærertimer skoleårene 2014-2015 og 2017-2018. I mange kommuner har det skjedd endringer både i skolestruktur og elevtall siden den gang.