Erling Sande (Sp): Flere rederi melder om en ny praksis fra og med årene 2023/2024 som innebærer at Sjøfartsdirektoratet i behandlinga av bemanningskrav krever økt bemanning på ferger og hurtigbåter.
Kan statsråden redegjøre for bakgrunnen for denne praksisendringen, herunder bekrefte eller avkrefte hvorvidt det er gjort endringer i lover og forskrifter i denne perioden som forklarer denne endrede praksisen?
Begrunnelse
Flere rederi reagerer på det de opplever som en endret praksis i vedtak fattet av Sjøfartsdirektoratet om økt bemanning på ferjer og hurtigbåter.
Rederiene viser til at de har søkt om minste sikkerhetsbemanning som før, men at direktoratet ofte overprøver rederienes vurderinger, uten å selv gjøre noen nytte-kostvurderinger. Dette er en ny praksis. Vedtak om økt sikkerhetsbemanning skjer samtidig som det er et faktum at sikkerheten har blitt vesentlig bedre de siste 10 årene, med færre ulykker. Direktoratet underbygger dette gjennom å selv planlegge færre og enklere tilsyn på grunn av gode resultater i risikovurderinger.
Denne praksisendringen vil kunne ha store konsekvenser for det enkelte rederi og ikke minst for brukerne av transporttilbudene langs hele kysten.
Når det kreves økt bemanning i den størrelsesorden som de nye vedtakene tilsier, vil rederiene få betydelig økte kostnader, det samme vil oppdragsgiver, fylkeskommunene, få.
I tillegg melder flere rederi om at de sliter med personellmangel allerede før krav om økt bemanning, med andre ord vil nye krav medføre færre avganger og dårligere regularitet.
Summen av overnevnte vil med andre ord etter alle solemerker gi et dyrere og dårligere tilbud til de som benytter seg av tjenesten.