Skriftlig spørsmål fra Audun Lysbakken (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1513 (2024-2025)
Innlevert: 07.03.2025
Sendt: 07.03.2025
Besvart: 17.03.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Audun Lysbakken (SV)

Spørsmål

Audun Lysbakken (SV): Hvilke veiprosjekter som ikke har prioritet i NTP brukes det planleggingsmidler på, og hvilke summer er avsatt for dette i 2025?

Begrunnelse

I svar på skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:1240 (2024-2025) opplyser ministeren at det i 2025 er planlagt brukt 55 millioner kroner i planleggingsmidler på Hordfast-prosjektet, til tross for at det ikke har prioritet i NTP. Jeg lurer derfor på om det er andre prosjekter som ikke har prioritet, men hvor det likevel brukes midler i år, og hvor mye det er snakk om.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Mål, økonomiske rammer og portefølje av utbyggingsprosjekter i Meld. St 14 (2023-2024) Nasjonal transportplan 2025–2036 samt innpassing av Stortingets vedtak i saken, jf. omtale i Prop. 1 S (2024-2025) på s. 25, er utgangspunktet for Statens vegvesens planleggingsaktivitet. Statens vegvesen er gitt føringer om å tilpasse planleggingsaktiviteten slik at det er mulig å starte de særskilt prioriterte prosjektene i første seksårsperiode og gjennomføre planporteføljen på tolv år. Det er også gitt føringer om å tilpasse planleggingsaktiviteten til den til enhver tid gjeldende innfasing av planen, slik at det ikke brukes unødig mye ressurser på planlegging sett opp mot hva det er rom for å gjennomføre av tiltak, jf. nærmere omtale i kapittel 13.8 i Meld. St. 14 (2023–2024) Nasjonal transportplan 2025–2036.
For de prioriterte prosjektene gjelder føringen i Nasjonal transportplan 2025–2036 om at dersom prosjektene ikke endres, gjennom optimalisering eller annen ny informasjon, skal disse gjennomføres først. Målet er at disse kan starte første seksårsperiode. Systemet med porteføljestyring gir fleksibilitet i den videre oppfølgingen. Gjennomføringen av porteføljene vil avhenge av ressursbruken i det enkelte budsjettår.
Innenfor avsatt ramme til investeringer er det Statens vegvesen som vurderer behovet for midler til pågående planarbeid og grunnerverv gjennom året. I Prop. 1 S (2024–2025) for Samferdselsdepartementet er det oppgitt midler til planlegging og grunnerverv dersom anslåtte utgifter til et prosjekt overstiger 25 mill. kr i løpet av budsjettåret.
Jeg viser til svar på spørsmål nr. 1240 av 14. februar. Her fremkommer det at Statens vegvesen pr. februar 2025 har anslått en ressursbruk på Hordfast på om lag 55 mill. kr i 2025. Om lag halvparten av dette er knyttet til arbeid utført i 2024, men der utbetalingen skjer i 2025. Som kjent er det i Nasjonal transportplan 2025–2036 lagt opp til å fullføre reguleringsplanarbeidet for Hordfast.
Samferdselsdepartementet har fått opplyst fra Statens vegvesen at det pr. februar 2025 også er lagt opp til planleggingsaktivitet på følgende prosjekter som ikke ligger i planporteføljen i NTP, i tillegg til Hordfast:

- E18 Ramstadsletta–Nesbru
- E10 Fiskebøl–Nappstraumen
- E39 Julbøen–Molde (Møreaksen)
- Rv. 5 Kaupanger–Loftenes
- E39 Knarvik–Ostereidet
- E39 Vegsund–Breivika
- E39 Byrkjelo–Sandane
- E39 Fjøsanger–Arna (Ringvei øst)
- E39 Byrkjelo–Svarstad
- E8 Storskreda–Kantornes
- E39 Bokn–Bømlafjorden

Det er foreløpig anslått at disse arbeidene vil summere seg til om lag 90 mill. kr i 2025. Dette inkluderer arbeid utført i 2024 der betalingen skjer i 2025. For at planene skal være av nytte i fremtiden legger vi opp til at Statens vegvesen skal sluttføre påbegynte planleggingsprosesser. Dette er riktig og god ressursbruk.