Marit Knutsdatter Strand (Sp): E16 Fagernes sør-Hande er i ny NTP ett av ti utviklingsprosjekt på «innbytterbenken». Denne E16-strekka har en ÅDT på 10 600 kjøretøy som går gjennom byen Fagernes og regionsenteret i Valdres. Realisering av prosjektet vil gi økt trafikksikkerhet, bedre trafikkavvikling, samt trygging av skolebarn og andre myke trafikanter som daglig går og krysser langs E16. Både byen Fagernes og regionsenteret i Valdres er nå delt i to av en europavei.
Vil statsråden i RNB 2025 sørge for midler for planlegging av Fagernes sør-Hande?
Begrunnelse
E16 er den mest vintersikre hovedvegen mellom store deler av Østlandet og Bergen der store utbygginger er ferdigstilt. Samtidig har det på den smale gjenstående vegen mellom Fagernes og Hande bare i vinter vært et titalls utforkjøringer med vogntog og andre store kjøretøy.
Med økt fokus på beredskap og logistikk, er dessuten transportårene vest-øst viktigere enn noen gang, som til stadighet blir dratt frem i forsvars- og beredskapssammenheng.
I Innst. 439 S (2023-2024) fra Transport- og kommunikasjonskomiteen om NTP våren 2024 står følgende:
«Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil vise til merknader til kap. 15.8.3, der det blant annet fremkommer at føringen for bruken av planleggingsmidler ikke er til hinder for mindre ressurskrevende og nødvendig planleggingsarbeid for prosjekter i utviklingsporteføljen. Disse medlemmer viser til at dette blant annet kan være som en del av forarbeidet til neste rullering av Nasjonal transportplan, samt for å gjøre nødvendige planavklaringer opp mot andre igangsatte infrastrukturprosjekter for å sikre best mulig helhetlige løsninger.»
Det er tre alternativer som nå båndlegger store areal i Fagernes sentrum:
1. Eksisterende E16
2. Gjeldende kommunedelplan fra 2014 (som fortsatt vil båndlegge areal til ny kommunedelplan for E16 foreligger)
3. En mulighetsstudie fra 2022 som SVV mener og tror vil være mest aktuell å gå for, ut fra dagens situasjon
Statens Vegvesen sier at de ikke kan prioritere planleggingsmidler til prosjekt som ikke er inne i NTP. Og samtidig så kommer ikke prosjektet inn i NTP når prosjektet ikke er planlagt. Fagernes sør-Hande trenger nå politiske føringer via statsbudsjettet. Nord Aurdal kommune står og nå midt oppe i revidering av kommunedelplan for Fagernes–Leira, der vegvesenet og kommunens planlegging bør samkjøres slik at kommunedelplan for E16 gjennom Fagernes blir landa.
Det er tverrpolitisk enighet om dette prosjektet. Kommunestyret har og vedtatt utgreiing av bompengefinansiering for prosjektet. SVV har signalisert ca. 20 mill. kroner for planlegging av en ny kommunedelplan for E16 her.