Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1461 (2024-2025)
Innlevert: 04.03.2025
Sendt: 04.03.2025
Besvart: 11.03.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Vil statsråden vurdere en lemping i regelverket når det gjelder dispensasjoner til frakt av anleggsmaskiner og skogsmaskiner?

Begrunnelse

Når eksempelvis skogsmaskiner skal transporteres på lastebil fra en drift til en annen så skjer dette ved at transportør må søke dispensasjon på grunn av transportens bredde. dette fordi maskinene som skal fraktes ofte er bredere enn 3 meter. Slik dispensasjon gis stort sett uten problemer med krav til følgebil med videre. Utfordringen knyttet til slike transporter er at det gis dispensasjon til kun ett kolli, det betyr i praksis at dieseltanken som benyttes til slike skogsmaskiner da må fraktes på en egen bil i tillegg til lastebilen som frakter maskinene. Dette til tross for at det er god plass på lastebilen til dieseltanken som også ofte er spesialtilpasset for å frakte på samme lastebil.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Dagens regelverk i forskrift om bruk av kjøretøy gir allerede en viss adgang til å transportere dieseltanker og annet utstyr sammen med maskinen. Forutsetningene er at transporten ikke overskrider alminnelig tillatte vekter, at dieseltank og annet utstyr plasseres innenfor angitte lengder og bredder, og at transporten skjer med bestemte typer vogntog. Slik transport kan på noen veier skje uten dispensasjon, og på øvrige veier med tidsbegrenset dispensasjon.
Det vurderes nå om det er mulighet for ytterligere lempinger i regelverket. Statens vegvesen utreder i samarbeid med næringen muligheten for å justere regelverket, slik at det med visse begrensninger blir mulig å transportere utstyr som tilhører maskinen på de større vogntogene, og med vekter over det alminnelig tillatte. Sentrale momenter i vurderingen vil være handlingsrommet innenfor EØS-avtalen og hvordan dette kan reguleres uten å gå på bekostning av blant annet bruenes bæreevne. Reglene må være hensiktsmessige og enkle å forholde seg til for både transportører og kontrollmyndighetene.