Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1452 (2024-2025)
Innlevert: 03.03.2025
Sendt: 03.03.2025
Til behandling

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Vil statsråden gjennomgå regelverket for universell utforming av passasjerskip, uavhengig av lengde og antall plasser, for å sikre at regelverket er i tråd med målet om et universelt utformet transporttilbud?

Begrunnelse

Krav til universell utforming av båter står i forskrift om bygging av skip § 7 og i tillegg i forskrift om besiktelse, bygging og utrusting av passasjerskip i innenriksfart kapittel 4, samt innredningsforskriften. Kravene til universell utforming knyttes både til nasjonalt og internasjonalt regelverk.
I regelverket står det at:

«Håndlister, korridorer og ganger, døråpninger, dører, heiser, bildekk, passasjersalonger, innredning og toaletter skal være konstruert slik at de i rimelig omfang og på en rimelig måte er universelt utformet».

Hva som vurderes som rimelig omfang og rimelig grad er i en stor grad basert på skjønn, som kan gå på bekostning av funksjonshemmedes muligheter for å bruke fartøyene.
NRK tar opp saken med «Metro Lekafjord» som ikke har krav til universell utforming, men som likevel har valgt å legge til rette med trinnfri atkomst og HC-toalett. Rederiet har hatt tett kontakt med både Handikapforbundet og Blindeforbundet som skryter av prosessen.
Denne konkrete saken omhandlet krav til eget toalett for mannskapet på båter, som ikke lot seg kombinere med HC-toalett, på grunn av størrelse på båten. Til sammenligning er det ikke krav til eget toalett for ansatte på tog, buss eller fly.
I dette tilfellet fikk de dispensasjon fra kravet om eget toalett for mannskapet, for å sikre HC-toalett.
Det er grunn til å tro at små metrobåter vil utgjøre en større del av fremtidens transportnettverk på sjø. Dagens regelverk for universell utforming på passasjerbåter og særdeles på mindre båter, fremstår utdatert og uklart, og ikke i tråd med målet om et likeverdig tilbud for alle passasjerer.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig