Skriftlig spørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1437 (2024-2025)
Innlevert: 28.02.2025
Sendt: 03.03.2025
Besvart: 10.03.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Liv Kari Eskeland (H)

Spørsmål

Liv Kari Eskeland (H): Hvor mange møter har medlemmer av konsernledelsen i Bane NOR vært i med Samferdselsdepartementet i 2024, og hvor mange møter har medlemmer av konsernledelsen i Bane NOR hatt med Jernbanedirektoratet i 2024?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Som eier avholder staten regelmessige møter med Bane NOR. I tråd med Meld. St. 6 (2022-2023) Et grønnere og mer aktivt statlig eierskap kan staten i eierdialogen ta opp forhold, stille spørsmål og formidle synspunkter som selskapet kan vurdere i tilknytning til sin virksomhet og utvikling. I tillegg setter departementet mål, gir oppdrag og knytter vilkår til den statlige finansieringen gjennom årlig oppdragsbrev til Bane NOR.
Samferdselsdepartementet gjennomfører årlig foretaksmøte med Bane NOR og eiermøte i etterkant av foretaksmøtet der både styret og representanter for konsernledelsen deltar. Ved behov avholdes ekstraordinære foretaksmøter. Statens eiermyndighet utøves i foretaksmøtene. Videre følger departementet som en del av sin eieroppfølging et årshjul med fem oppfølgingsmøter i året der konsernledelsen og styreleder stiller. Samferdselsdepartementet har de senere årene gjort endringer for å sørge for at årshjulene for oppfølgingsmøtene med Bane NOR, etatsstyringsmøtene med Jernbanedirektoratet og oppfølgingsmøtene mellom direktoratet og Bane NOR er bedre samordnet i tid, og at styringsparametrene er gjennomgående.
I tillegg til disse møtene avholdes møter mellom departementet og Bane NOR når det er nødvendig. Dette kan blant annet være knyttet til behov for informasjon i oppfølgingen av konkrete oppdrag eller hendelser som oppstår. Eksempel på saker og hendelser som har skapt behov for informasjon de siste årene har vært stengningen av Follobanen, Randklev bru, endring av planen for innføring av ERTMS, svak punktlighet, oppfølging av vedtak fra Justis- og beredskapsdepartementet knyttet til leder for elsikkerhet, avsporing på Nordlandsbanen og togstansen første juledag 2024. På flere av disse møtene har også andre aktører i jernbanesektoren enn Bane NOR deltatt, siden møtene har omhandlet saker som berører flere enn Bane NOR.
Departementet har gjennomgått møteaktiviteten mellom departementet og Bane NOR i 2024, og har etter beste skjønn identifisert 38 møter hvor konsernsjefen i Bane NOR deltok. Jernbanedirektoratet og Bane NOR har også gjennomgått sine møter i 2024, og orienterer om at de hadde 29 møter mellom Jdir og Bane NOR der konsernsjefen i Bane NOR deltok.
Jeg opplever at det er behov for – og en forventning fra Stortinget om – at departementet skal ha oppmerksomhet om viktige saker, slik som eksemplene nevnt over. I løpet av 2024 mottok jeg 93 spørsmål til skriftlig besvarelse fra Stortinget knyttet til jernbane. Mellom nyttår og frem til 6. mars 2025 har jeg mottatt ytterligere 34 spørsmål til skriftlig besvarelse knyttet til jernbane. Det viser at det er stor interesse for jernbanen også på Stortinget, og særlig knyttet til hendelser som oppstår. For å kunne svare ut disse forventningene, samt ivareta Stortingets behov for informasjon om jernbanen i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet, Nasjonal transportplan, behandling av rapporter fra Riksrevisjonen og representantforslag, er det behov for at departementet har en tett dialog med Bane NOR.