Guri Melby (V): Mener Kunnskapsminsteren at formålet med grunnskoletilskuddet er å heve kvaliteten i skolen og at Oslo kommune kommer bedre ut av det nå enn før endringene i inntektssystemet ble gjort?
Begrunnelse
I spørretimen 12.02.25 utfordret spørsmålsstiller Kunnskapsminsteren på at regjeringen prioriterer opprettholdelsen av skolestruktur gjennom grunnskoletilskuddet, ofte referert til som grendeskoletilskuddet, fremfor å satse på å bruke disse pengene på kvalitet i skolen, mer tid til kontaktlærere eller å bekjempe skolemiljøutfordringer. I 2022 ble det innført et eget grunnskoletilskudd innenfor inntektssystemet, der kommunene får tilskudd etter antall grunnskoler i kommunen. Inntektssystemutvalget vurderte at dette er et eksempel på en omfordeling innenfor inntektssystemet som legger en føring på hvordan kommunene skal organisere seg, selv om det ikke er en formell binding på bruken av midlene. Utvalget mente denne typen omfordeling er uheldig, og bør i størst mulig grad unngås. Tilskuddet ble anbefalt avviklet og at dette er midler som i stedet burde vært fordelt etter ordinære kriterier, slik at kommunene selv kan prioritere bruken av disse midlene. Regjeringen bruker i 2025 1 364,3 mrd på denne delen av inntektssystemet. På tross av anbefalingene fra inntektssystemutvalget. I spørretimen argumenterte Kunnskapsminsteren for at Oslo kommune kom spesielt godt ut av ordningen med grunnskoletilskudd. I Oslo er det 150 barne- og ungdomsskoler, tilskuddet er på 0,5 millioner og utgjør 75 millioner fordelt på 150 grunnskoler og til sammen 65 664 elever. Samtidig som Oslo taper 600 millioner årlig på helheten i det nye inntektssystemet som grunnskoletilskuddet er en del av.