Ingvild Wetrhus Thorsvik (V): Vil statsråden arbeide for at Norge får ta del i The European Ports Alliance, har statsråden tro på at Norge får innpass i alliansen og hva vil hun gjøre for å i større grad trygge norske havner om vi ikke får være med?
Begrunnelse
I fjor kom Kripos med en rapport hvor det fremgår at de frykter Norge kan bli et transittland for innførsel av narkotika styrt av utenlandske kriminelle nettverk. En av grunnen til det er at Norge på grunn av sin lange kystlinje er sårbar for at narkotika fraktes inn i landet via våre havner og videre til andre europeiske land.
EU-land samarbeider nå om å styrke kontrollen ved Europas havner, men Norge er så vidt meg bekjent fortsatt ikke med i alliansen. EU-landene investerer blant annet i kontrollutstyr, og satte i fjor blant annet av 200 millioner euro til bl.a. røntgenmaskiner, droner mv. Videre fremgår det av en pressemelding om samarbeidet at de vil «Styrke rettshåndhevelsesoperasjoner i havner og mot kriminelle organisasjoner som orkestrerer narkotikasmugling med støtte fra Europol, Eurojust, den europeiske offentlige påtalemyndigheten og gjennom dedikerte handlinger innenfor den europeiske tverrfaglige plattformen mot kriminelle trusler.»
I Agder politidistrikt sin trusselvurdering for 2025 pekes Agder på som transitthavn for narkotikasmugling. De viser til at smuglerrutene for kokainsmugling fra Sør-Amerika har endret seg, blant annet på grunn av den forsterkede kontrollen og forbedrede sikkerheten ved flere europeiske havner. Dette kan føre til at kriminelle nettverk vil forsøke å redusere risikoen for å bli oppdaget ved å bruke mindre norske industrihavner. Agder har 34 havner som er godkjente industrihavner.
Dette gir Norge en dobbel sårbarhet: På grunn av den lange kystlinjen er vi i utgangspunktet sårbare, og dersom grepet strammes inn i havnene i andre land, men ikke her, blir Norge ekstra attraktivt som transittland.