Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1400 (2024-2025)
Innlevert: 26.02.2025
Sendt: 26.02.2025
Besvart: 28.02.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Kan statsråden garantere at eurovignettdirektivet, som skal sikre at utanlandske køyretøy reelt må betale bompengar i Noreg, kjem til å tre i kraft i Noreg innan 1. januar 2026, og viss han ikkje kan gje slik garanti, vil han ta andre grep for å motverke utfordringa med at stadig fleire rumenske varebilar rullar på norske vegar utan å betale bompengar?

Begrunnelse

Statssekretær Tom Kalsås i Samferdsledepartementet sa til NRK 24. februar at problemet med at utanlandske køyretøy ikkje betaler bompenger "snart kan være løst" med tilsvising til at "[e]t nytt EU-direktiv står nemlig på trappene". Eg reknar med det er eurovignettdirektivet frå 2022 det vert vist til. Gjeve at problema med m.a. rumenske varebilar ila. 2024 har vorte svært stort, synest det presserande å gjere noko med problemet. Ein ting er at firmaa som nyttar desse bilane får urimelege konkurransefordelar andsynes konkurrentar som betaler bompengar, ein annan ting er at det i kjølvatnet på det store talet på rumenske bilar på norske vegar også kan fylgje unndraging av eingongsavgift, fleire ulukker, sosial dumping mv. Gjeve den eksplosive auken i rumenske bilar ila. 2024, som NRK har dokumentert, verkar det rimeleg at statsråden tek sikte på å løyse utfordringa ila. månader snarare enn år. Eg lurer difor på om han kan garantere ikraftsetjing av eurovignettdirektivet innan rimeleg tid og, dersom han ikkje kan dette, om han vil ta andre grep.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det er Europaparlamentets- og Rådsdirektiv (EU) 2019/520 av 19. mars 2019 om samverksemd mellom elektroniske bompengesystem og tilretteleggjing for utveksling av opplysningar mellom medlemslanda om manglande bompengebetaling i EU (EETS-direktivet), og ikkje eurovignettedirektivet, som vil kunne sikre at utanlandske køyretøy frå EU- og EØS-land faktisk betaler bompengar i Noreg.
Når det gjeld prosess vart EETS-direktivet tatt inn i EØS-avtalen på EØS-komiteen sitt møte 7. februar 2025. Straks deretter vedtok departementet dei nødvendige forskriftsendringane i utstederforskrifta og oversendte desse til Lovdata. Direktivet, og forskriftsendringane, vil tre i kraft samla for EFTA-statane i EØS éin månad etter at Liechtenstein har varsla EFTA-sekretariatet om at sitt artikkel 103-atterhald er løfta.
Vi har med innlemming av EETS-direktivet i EØS-avtalen tatt eit godt skritt vidare i prosessen. Eg har tidlegare spurt etter framdrift på arbeidet med å løfte Liechtenstein sitt atterhald i eit brev til min kollega i Liechtenstein. Dette var for å sikre fortgang i den nasjonale prosessen. Eg fulgte opp dette brevet med eit eige bilateralt møte med min kollaga. Dette er også blitt tatt opp fleire gongar frå norsk side i EØS-organa. Siste informasjon frå Liechtenstein tyder no på at den nasjonale prosessen med å løfte atterhaldet er forsert (frå årsskiftet 2025/26 til sommaren 2025). Eg vil på ny følgje opp denne saka overfor Liechtenstein, så snart ny regjering / transportminister er utpeikt som følgje av Landtagsvalet 9. februar 2025.
Fokuset framover blir også å sikre tilkopling til det felleseuropeiske meldingssystemet EUCARIS for innhenting av køyretøysinformasjon i samsvar med EETS-direktivet, mellom anna frå Romania.
Avslutningsvis vil eg vise til at mitt sterke engasjement for ei trygg, seriøs og organisert transportnæring bør vere godt kjent. Seinast for ein månad sidan vart det til dømes fastsatt løyvekrav for godstransport med varebilar i nasjonal transport med tillaten totalvekt mellom 2,5 og 3,5 tonn. Kravet gjeld frå og med 1. januar 2026. Dette er gjort for å sikre likare konkurransevilkår og for å kjempe mot sosial dumping.