Skriftlig spørsmål fra Ola Elvestuen (V) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:1387 (2024-2025)
Innlevert: 25.02.2025
Sendt: 25.02.2025
Til behandling

Ola Elvestuen (V)

Spørsmål

Ola Elvestuen (V): Har regjeringen fortsatt ambisjoner om at de kommende standardiserte fartøyene til Marinen og Kystvakten skal anskaffes med tydelige krav til bruk av grønne teknologier og bidra til oppnåelse av de nasjonale målsettingene for klima og miljø på kort og lang sikt, og hvordan vil regjeringen i så fall jobbe for å sikre at ambisjonsnivået opprettholdes gjennom hele anskaffelsen, gir lavere direkte utslipp fra fartøyene og overføringsverdi til omstilling av sivil maritim sektor?

Begrunnelse

I Langtidsplan for forsvarssektoren 2025–2036 (LTP) står det at det skal bygges 10 større havgående og 18 mindre kystnære standardiserte fartøy, og at disse skal bygges med sivile standarder som utvikles i samarbeid med norsk industri. På spørsmål 13 fra Finanskomiteen/SVs fraksjon av 7.10.2024 Publisert: 15.10.2024 svarer Forsvarsdepartementet at forsvarssektoren med en ny standardisert fartøysklasse har en uttalt målsetting om å bidra til de nasjonale målsettingene for klima og miljø, og de jobber nå med å vurdere mulighetene for utslippsreduserende teknologier i fartøyene.
Fartøyene har en forventet levetid på rundt 40 år, og valg av teknologier vil sende viktige signaler om Forsvaret og regjeringens tro på klimaomstillingen. Et Sjøforsvar som etterspør og tar i bruk utslippsreduserende teknologier og fornybare drivstoff vil trygge omstillingen i sivil sektor, og 28 standardiserte fartøy som bygges med sivile standarder vil være et skaleringsprosjekt som presser frem standardiseringer og reduserer investeringsrisikoen i nye teknologier og tilhørende infrastruktur. Videre kan sambruk av infrastruktur og teknologi øke etterspørselen og redusere kostnader per produsert enhet og aktør, ved at investeringskostnadene spres på flere.
Standardfartøy vil også bidra til at havner langs hele norskekysten får etterspørsel og avtak på eksisterende og planlagte land- og ladestrømsannlegg og fyllestasjoner for fornybare drivstoff. Dette vil videre skape forutsigbarhet for sivile fartøy som kan bruke samme infrastruktur, som offshore servicefartøy, fiske- og havbruksfartøy, godsskip og passasjerskip.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig