Anna Molberg (H): I henhold til god forvaltningsskikk skal forvaltningen opptre saklig og hensynsfull, åpen og serviceinnstilt i sin kommunikasjon og adferd. Private bedrifter ber av og til om møter med en eller flere av statsrådens underliggende etater. Ofte for å diskutere saker som berører samarbeidsflater mellom tilsyn/direktorat og virksomheter.
Hvordan bør tilsyn og direktorater forholde seg til slike henvendelser for å utøve god forvaltningsskikk?
Begrunnelse
Arbeids- og inkluderingsministeren har flere sentrale underliggende etater som NAV og IMDi, og har også styringsansvar for et viktig tilsyn som Arbeidstilsynet. Dette er eksempler på etater og tilsyn som er viktige for norske bedrifter. Det er naturlig at bedrifter av og til har behov for en god dialog med etater og tilsyn og derfor ber om møter. Ikke minst vil det være gjeldende for type etater og tilsyn som statsråden har ansvar for.
Jeg vil gjerne bruke et konkret eksempel for å illustrere hva jeg mener. Jeg har tidligere stilt spørsmål til arbeids- og inkluderingsministeren om eksterne leverandører som tilbyr tjenester innen administrasjon av HMS-kort løsningen.
I svaret den 12. November 2024 slår statsråden fast:
"Virksomheter som har behov for HMS-kort kan derfor velge å benytte eksterne leverandører dersom de synes det er mest hensiktsmessig".
Videre sier statsråden:
"Det er bra det finnes aktører som vil bidra til et bedre arbeidsmiljø og som finner nye løsninger for å utvikle dette arbeidet."
Jobbkort AS er en av aktørene som er ekstern leverandør av HMS-kort. De mener at Arbeidstilsynet i praksis legger hindringer i veien for at Jobbkort AS effektivt og smidig skal kunne hjelpe virksomheter som synes det er hensiktsmessig å benytte eksterne leverandører til å administrere HMS-kort løsningen for sine ansatte. Jobbkort har den siste tiden helt konkret to ganger bedt om et møte med Arbeidstilsynet for å diskutere dette. Jobbkort AS sier at de ønsker et godt langsiktig samarbeid med tilsynet, og understreket at de selger helt legitime tjenester, og bidrar til at virksomheter imøtekommer lovens og tilsynets krav. Begge gangene avslår Arbeidstilsynet møteforespørselen, og i svaret gjør tilsynet det klart at de «har på nåværende tidspunkt ikke anledning til å gjennomføre et slikt møte».
I henhold til god forvaltningsskikk skal forvaltningen opptre saklig og hensynsfull, åpen og serviceinnstilt i sin kommunikasjon og adferd. Dersom dette skal ivaretas på en god måte er det naturlig å tenke at forvaltningen bør være interessert i møte bedrifter som er opptatt av å få til en dialog om aktuelle problemstillinger. Det er derfor viktig å få vite hva statsråden tenker om hvordan underliggende etater og tilsyn bør stille seg når bedrifter ønsker en slik dialog.