Skriftlig spørsmål fra Per Olav Tyldum (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1377 (2024-2025)
Innlevert: 24.02.2025
Sendt: 24.02.2025
Besvart: 28.02.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Per Olav Tyldum (Sp)

Spørsmål

Per Olav Tyldum (Sp): Vil statsråden sørge for å få etablere et formiddagsfly fra Trondheim lufthavn Værnes (TRD) til Namsos lufthavn (OSY) senest innen 1. april 2025?

Begrunnelse

Første mulighet med fly fra Trondheim lufthavn Værnes (TRD) til Namsos lufthavn (OSY) er ankomst kl. 15:55. Etter 1, april i år vil første mulighet bli kl. 18:20.
Jeg viser til oppslag i Namdalsavisas nettutgave og mulig papirutgave tirsdag 25. februar og legger ved lenke til oppslaget. https://www.namdalsavisa.no/nye-flyruter-i-namdalen-det-er-helt-krise/s/5-121-1417193
Statsråden er kjent med at undertegnede har arbeidet lenge med en forbedring av kortbanetilbudet til henholdsvis Namsos og Rørvik lufthavn og viser til samtaler.
Initiativet til forbedringer skjer i samarbeid med luftfartsforum Namdal og med ordførerne i Namsos kommune (Namsos lufthavn) og Nærøysund kommune (Rørvik Lufthavn).
Begge flyplassene i Namdalen har stor passasjervekst. Dette skyldes i hovedsak reduserte priser. Det er tiltak vi selvsagt er meget godt fornøyd med.
Fra 1. april er det gjort gode forbedringer av tidtabellene både på morgen og kveld og trekantsamarbeidet mellom disse to lufthavnene er igjen opprettet med tur/retur til og fra Trondheim lufthavn Værnes. Utfordringen er fortsatt at Namsos lufthavn ikke har en ankomst fra Trondheim lufthavn Værnes på formiddagen.
Det uforståelig at ikke Namsos også kan ta del i et formiddagsfly fra Trondheim og ber statsråden vurdere initiativet fra ordførerne i Namsos og Nærøysund om også å kunne dele på denne avgangen mellom Namsos og Rørvik.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Kravene som ligger til grunn i FOT-ruteavtalene er grundig transportfaglig utredet, og bygger på objektive transportstandardkriterier (tilgang til hovedstad, stamruteflyplass, universitetssykehus, utvidet helsetilbud og fylkesadministrasjon) for å få til et mest mulig rettferdig og behovstilpasset flyrutetilbud i distriktene. Samferdselsdepartementet setter minimumskrav til kapasitet og frekvens i kontraktene, og enkelte krav til ruteføring, rutetider og maksimal billettpris, men ikke et detaljert ruteprogram for den enkelte rute. Det er det operatørene selv som fastsetter.
Rutetidskravene som stilles i FOT-ruteavtalene er ment å tilrettelegge for muligheten til å fly til regionsenter med offentlig tjenestetilbud mv. på morgenen, og tilbake på ettermiddag/kveld. Tidskravene tilrettelegger ikke nødvendigvis like godt for reiser i motsatt retning. Widerøe oppfyller avtalekravene på FOT-rutene i Namdalen, også med endringene som trer i kraft fra april 2025. Endringene, som skjer innenfor gjeldende juridiske og økonomiske rammer i avtalene, har kommet i stand etter at Widerøe har gjennomført dialog med blant andre Namsos kommune, Nærøysund kommune og Trøndelag fylkeskommune. De varslede endringene har i hovedsak blitt godt mottatt lokalt. Dersom det er et lokalt ønske om ytterligere justeringer innenfor avtalekravene, bør Widerøe konsulteres om dette. Departementet har god dialog med Widerøe vedrørende kapasitet og belegg på FOT-rutene.
For øvrig har vi har satt i gang en utredning for å se på hvordan vi fremover kan få et best mulig flyrutetilbud for de budsjettmidlene som staten i dag benytter på FOT-rutene. Endelig rapport skal etter planen ferdigstilles før sommeren og vil bli sendt på høring.