Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Når vil Jernbanedirektoratets vurdering av utløsning av opsjoner i kontraktene med hhv. Alstom (nye lokal- og regiontog) og Stadler (nye fjerntog), som skulle foretas ifm. arbeidet med statsbudsjettet for 2026, foreligge, hva vil være kostnaden pr. togsett med å anskaffe N11 i en versjon av 110 meter være, og hva er den faglige anbefalingen fra operatøren på Rørosbanen for hvilket materiell som bør anskaffes?
Begrunnelse
Stortinget vedtok ifm. behandlingen av Prop 1 S (2021-2022) å kjøpe nye fjerntog. Nye fjerntog (N10 og N11) skal produseres av Stadler. I tillegg er det også inngått kontrakter for anskaffelse av lokal- og regiontog fra Alstom, men disse er ikke aktuelle for Rørosbanen så lenge banen ikke er elektrifisert. Jernbanedirektoratet skriver i brev av 15.02.2024 at "Siden Rørosbanen ikke er elektrifisert, er det kun fjerntoganskaffelsen som er aktuell fordi det er den eneste som inkluderer hybrid-tog (N11)... N11-tog kan benyttes på Rørosbanen, men banen er ikke tilpasset en toglengde på 220 meter... dersom N11 skal anskaffes i en versjon på 110 meter, vil det påløpe ekstra kostnader og tidsbruk til redesign av togenes konstruksjon." Det fremgår videre av brevet at Jernbanedirektoratet, ifm. arbeidet med statsbudsjettet for 2026, skal vurdere utløsning av opsjoner i disse kontraktene.