Skriftlig spørsmål fra Kjersti Toppe (Sp) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1347 (2024-2025)
Innlevert: 21.02.2025
Sendt: 24.02.2025
Besvart: 04.03.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Kjersti Toppe (Sp)

Spørsmål

Kjersti Toppe (Sp): Kan kunnskapsministeren kome med forslag til korleis ein kan sikre, gjennom presisering i retningsliner, rundskriv eller forskrift, ei felles nasjonal praksis som kan garantere at ungdom som er representantar i dei lovpålagte ungdomsråda, ikkje får fråvær til slikt arbeid ført på vitnemålet?

Begrunnelse

Viser til Dokument 15:1225 (2024-2025) og svar på skrifteleg spørsmål. Eg forstår av statsrådens svar at regjeringa meiner det er viktig med fleksibilitet i korleis fråvær blir ført, og ikkje vil ha nasjonale ordningar som kan gi klare føringar for at deltaking i ungdomsråd ikkje fører til fråvær på vitnemål. Eg vil likevel be om forslag til korleis dette kan regulerast.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Som jeg skrev i mitt svar på spørsmål til skriftlig besvarelse nr. 1225, mener jeg at det er viktig å legge til rette for at ungdom kan delta i ungdomsråd og andre former for politisk arbeid. Opplæringen i norsk skole skal fremme demokrati og demokratiforståelse, og elevene skal få mulighet til å delta og til å lære hva demokrati betyr i praksis. Samtidig bør ulike former for politisk arbeid, hjelpearbeid og andre aktiviteter for ungdom i størst mulig grad bli lagt utenfor skoletiden, slik at de får mulighet til å delta uten å gå glipp av skolegang.
Vi har nettopp lagt bak oss en lengre prosess knyttet til fraværsregler i skolen. Som del av et større oppdrag knyttet til fravær i grunnskolen og videregående skole fikk Utdanningsdirektoratet i 2022 i oppdrag å utrede endringer i forskriftsreglene om fravær. Forslag til nye regler var på høring vinter/vår 2024. Høringen vakte et stort engasjement og det kom inn svært mange innspill.
På bakgrunn av denne prosessen har jeg nå fastsatt enkelte endringer i reglene. Nye fraværsregler i videregående skole vil tre i kraft fra og med kommende skoleår. Jeg mener regelverket balanserer kravet om tilstedeværelse og hensynet til at noe fravær ikke skal telle, på en god måte. Der fraværsreglene krever bruk av skjønn, har jeg tillit til at lokale skolemyndigheter håndterer dette på en god måte. Det samme gjelder dersom eleven har søkt permisjon i grunnskolen for å kunne være borte fra opplæringen.
Jeg er opptatt av at skolene nå bør få ro når det gjelder fraværsreglene. Det er ingen prosess for å utrede ytterligere endringer i fraværsreglene nå. Jeg mener det uansett ikke er hensiktsmessig å snevert vurdere enkelte typer nye unntaksregler for føring av fravær, verken i grunnskolen eller i videregående skole. Fraværsreglene bør vurderes helhetlig og sees i sammenheng ved mulige endringer. Som høringen viste, er det mange ønsker knyttet til fraværsreglene, og justeringer på ett punkt vil raskt tilsi at også andre endringer bør vurderes. Dette ville følgelig kreve en grundig utredning.