Skriftlig spørsmål fra Geir Jørgensen (R) til næringsministeren

Dokument nr. 15:1345 (2024-2025)
Innlevert: 21.02.2025
Sendt: 24.02.2025
Besvart: 27.02.2025 av næringsminister Cecilie Myrseth

Geir Jørgensen (R)

Spørsmål

Geir Jørgensen (R): Kan statsråden gi en fullstendig oversikt over hvilke statlige selskaper som utbetaler bilgodtgjørelse til ledere uten krav om at midlene benyttes til bil, og hvilke av disse selskapene som har gjennomført nedbemanninger de siste årene?

Begrunnelse

Aftenposten avdekket 30. januar 2025 at flere ledere i statseide selskaper mottar betydelige summer i såkalt billønn som kan disponeres fritt, uten krav om at midlene faktisk går til bilhold eller dokumentasjon av kjørelengde. I enkelte selskaper utgjør dette beløp på opptil 360.000 kroner årlig per leder. Statkraft alene bruker 11 millioner kroner årlig på slike billønnstillegg til sine direktører.
Praksisen fremstår er problematisk av flere grunner. For det første kan den bidra til å tilsløre de reelle lederlønningene, siden billønnen ofte plasseres under "andre ytelser" i lønnsrapportene. Dette gjør det vanskeligere å få oversikt over den faktiske kompensasjonen til ledere i statlige selskaper. Som førsteamanuensis ved NHH, Iver Bragelien, påpeker i Aftenposten, kan billønnsordningen brukes for å gjøre høye lederlønninger mer politisk akseptable.
For det andre reiser praksisen særlige spørsmål i selskaper som samtidig gjennomgår omfattende omstillinger og nedbemanninger. At ledere mottar romslige godtgjørelser som kan brukes fritt, samtidig som ansatte mister jobben, undergraver tilliten til statlig eierstyring og selskapenes samfunnsansvar. Dette står i kontrast til regjeringens uttalte mål om moderasjon i lederlønninger i statlige selskaper.
Det er også verdt å merke seg de store variasjonene i praksis mellom ulike statlige selskaper. Mens noen ledere mottar flere hundre tusen i fast billønn, må andre følge vanlige regler for kjøregodtgjørelse med dokumentasjonskrav. Dette reiser spørsmål om det finnes en helhetlig policy for slike godtgjørelser i statlig eide selskaper.
En fullstendig oversikt over omfanget av denne praksisen, særlig sett i sammenheng med selskapenes nedbemanninger, vil gi et bedre grunnlag for å vurdere om ordningen er i tråd med Stortingets forventninger om moderasjon og åpenhet i statlig eierskap.

Cecilie Myrseth (A)

Svar

Cecilie Myrseth: Som eier har staten tydelige forventninger til selskapene med direkte statlige eierandel på lederlønnsområdet. Staten forventer at selskapene viser åpenhet om lederlønningene, inkludert ev. bilgodtgjørelser. I det ligger at nivået på godtgjørelsen ikke tilsløres. Staten forventer videre at både de enkelte godtgjørelseselementer og den samlede godtgjørelsen til ledende ansatte, er konkurransedyktig, moderat og ikke lønnsledende, samt at godtgjørelsen ikke fremstår som urimelig. Statens retningslinjer for lederlønn inneholder ikke konkrete forventninger knyttet til bilgodtgjørelse, men de generelle forventningene omtalt over gjelder også slik godtgjørelse.
Det er styret som er ansvarlig for å fastsette lønn til daglig leder, og styret og/eller daglig leder som fastsetter lønn til øvrige ledende ansatte i selskapet – innenfor de retningslinjer for lederlønn som er godkjent av selskapets generalforsamling. Dette følger av aksjelovenes rolle- og ansvarsfordeling. Denne rolle- og ansvarsfordelingen ligger også til grunn for statens ti prinsipper for god eierutøvelse, jf. Meld. St. 6 (2022–2023) Et grønnere og mer aktivt statlig eierskap – Statens direkte eierskap i selskaper (eierskapsmeldingen), som fikk bred støtte i Stortinget under behandlingen.
I lys av ovennevnte forventer jeg at styrene i selskapene jeg forvalter statens eierskap til, vurderer rimeligheten av alle elementer av eksisterende ordninger, inkludert bilgodtgjørelse, og at den samlede godtgjørelsen er konkurransedyktig, moderat og ikke lønnsledende. Når Nærings- og fiskeridepartementet vurderer godtgjørelsen til ledende ansatte, vurderes alltid den totale godtgjørelsen, inkludert alle godtgjørelseselementer.
Nærings- og fiskeridepartementet har ingen samlet oversikt over hvilke av de totalt 69 selskapene i statens portefølje som utbetaler bilgodtgjørelse til ledere uten krav om at midlene benyttes til bil. I statens eierrapport 2023 er det imidlertid inntatt en samlet oversikt over total godtgjørelse til daglig leder i 2023 for samtlige selskaper i statens portefølje. Denne oversikten over total godtgjørelse skal også inkludere ev. bilgodtgjørelse. Informasjon om godtgjørelse til ledende ansatte fremgår i tillegg av selskapenes egen rapportering. Departementet har heller ingen samlet oversikt over hvilke av selskapene som staten er eier i som har gjennomført nedbemanninger de siste årene.