Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1341 (2024-2025)
Innlevert: 21.02.2025
Sendt: 21.02.2025
Besvart: 27.02.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Er det mulig og nødvendig vedlikehold i perioden deler av Dovrebanen er stengt, og i hvilken grad gjøres det?

Begrunnelse

Vedlikeholdsetterslepet på norsk jernbane er stort, og en utfordring er å få nok tid i sporet til å gjennomføre vedlikehold. Nå er deler av Dovrebanen stengt på grunn av skader på Otta bru, noe som påvirker persontrafikken, samt godstrafikk på Dovrebanen og Raumabanen. Strekningen åpner tidligst i april. Flere har tatt til orde for at man bør bruke perioden med stenging og lavere trafikk til å utføre nødvendig vedlikehold, og jeg lurer derfor på om det gjøres.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Som følge av at Otta bru er stengt, er det reduksjon i antall tog som går mellom Trondheim-Dombås og Vinstra-Hamar på Dovrebanen. Mellom Dombås og Vinstra er det stengt for fremføring av tog.
I tillegg til å gjennomføre arbeidet med å gjenåpne Otta bru, har Bane NOR informert om at de har utnyttet denne situasjonen til å gjennomføre flere kontroller og vedlikeholdsarbeid. Vinter og kulde representerer imidlertid en betydelig begrensende faktor for hva som kan gjennomføres av vedlikeholdsarbeid på denne tiden av året. Tilgjengelig kapasitet og ressurser benyttes i hovedsak til vinterdrift. Dette er aktiviteter som snørydding og fjerning av is med mer, som må gjennomføres kontinuerlig.
Bane NOR har blant annet gjennomført kontroller og vedlikeholdsarbeid på kontaktledninger, lavspenningsanlegg og signalanlegg. Bane NORs skogryddingsprosjekt har utnyttet de utvidete arbeidstidene på strekningene Fokstua-Oppdal på Dovrebanen, samt Dombås-Lesja på Raumabanen. Her er arbeidsomfanget økt utover det som er planlagt, i god samhandling med foretakets entreprenør. Videre har Bane NOR igangsatt og forsert bergsikringsarbeider i og ved Skjelle tunnel (sideterreng, forskjæring og i tunnel) sør for Dombås.