Marit Knutsdatter Strand (Sp): E6 i Gudbrandalen er ikke ferdig utbygd, til tross for at ordførerne mener at bilistene betalt bom for vegen i åtte år, omtalt av NRK 15.02.2025. Nå fornyes reguleringsplaner, i tråd med vedtatt planprogram i kommunene.
Hva mener statsråden om at planunderganger, adkomst til tettsteder og verdifull dyrka mark risikerer å bli mekla ut slik at Nye Veier får oppfylt samfunnsnytta ved å bygge ferdig E6, er det viktigste ny asfalt og veg eller god samferdsel i og gjennom regionen, og hva mener statsråden om finansiering av strekka?
Begrunnelse
Viser til Prop. 51 S (2012-2013) om utbygging av E6 i Gudbrandsdalen. Gudbrandsdalen har forberedt helhetlig utbygging av E6 sia da.
Ole Tvete Muriteigen, ordfører i Sør-Fron uttalte til NRK 15.02.2025:
"Vi betaler for ein veg som ikkje er bygd og på Sjoa ender vegen i ei steinrøys. Dette er særs urimeleg og vi har vorte bløffa. E6 er hovudfartsåra mellom Trondheim og Oslo og no må vi få ein veg som kan tole flaum, ras og skred."
Og NRK oppsummerer:
"Sidan da [2016] har ordførarane i Midt-Gudbrandsdalen venta på at resten av E6 skal byggjast ut – det let vente på seg. Dei meiner også at dei fekk lovnader på at vidare E6-utbygging skulle vere statleg fullfinansiert."
Stor samfunnsnytte er Nye Veiers arbeidsform, men enkelte strekninger på E6 innebærer opprydning etter etterlatenskaper fra 2016, da oppfylling av planen fra Prop. 51 S (2012-2013) ikke ble gjort.
NRK prata også 15.02.2025 med lastebilsjåføren Martine Stormyrengen, som kan vise til at det enkelte steder ikke er enkelt for to vogntog å møtes. Og dette er altså en av hovedferdselsårene mellom Nord og Sør i Sør-Norge.