Skriftlig spørsmål fra Marit Knutsdatter Strand (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1337 (2024-2025)
Innlevert: 21.02.2025
Sendt: 21.02.2025
Besvart: 28.02.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Marit Knutsdatter Strand (Sp)

Spørsmål

Marit Knutsdatter Strand (Sp): E6 i Gudbrandalen er ikke ferdig utbygd, til tross for at ordførerne mener at bilistene betalt bom for vegen i åtte år, omtalt av NRK 15.02.2025. Nå fornyes reguleringsplaner, i tråd med vedtatt planprogram i kommunene.
Hva mener statsråden om at planunderganger, adkomst til tettsteder og verdifull dyrka mark risikerer å bli mekla ut slik at Nye Veier får oppfylt samfunnsnytta ved å bygge ferdig E6, er det viktigste ny asfalt og veg eller god samferdsel i og gjennom regionen, og hva mener statsråden om finansiering av strekka?

Begrunnelse

Viser til Prop. 51 S (2012-2013) om utbygging av E6 i Gudbrandsdalen. Gudbrandsdalen har forberedt helhetlig utbygging av E6 sia da.
Ole Tvete Muriteigen, ordfører i Sør-Fron uttalte til NRK 15.02.2025:

"Vi betaler for ein veg som ikkje er bygd og på Sjoa ender vegen i ei steinrøys. Dette er særs urimeleg og vi har vorte bløffa. E6 er hovudfartsåra mellom Trondheim og Oslo og no må vi få ein veg som kan tole flaum, ras og skred."

Og NRK oppsummerer:

"Sidan da [2016] har ordførarane i Midt-Gudbrandsdalen venta på at resten av E6 skal byggjast ut – det let vente på seg. Dei meiner også at dei fekk lovnader på at vidare E6-utbygging skulle vere statleg fullfinansiert."

Stor samfunnsnytte er Nye Veiers arbeidsform, men enkelte strekninger på E6 innebærer opprydning etter etterlatenskaper fra 2016, da oppfylling av planen fra Prop. 51 S (2012-2013) ikke ble gjort.
NRK prata også 15.02.2025 med lastebilsjåføren Martine Stormyrengen, som kan vise til at det enkelte steder ikke er enkelt for to vogntog å møtes. Og dette er altså en av hovedferdselsårene mellom Nord og Sør i Sør-Norge.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Strekningen Trondheim – Oslo er en viktig hovedfartsåre som det er politisk prioritert å bygge ut til en akseptabel standard. Flere prosjekter i Gudbrandsdalen er åpnet eller under utbygging. Gjennomfartstrafikken er viktig, men ikke mindre viktig er det at veiprosjektene også bidrar til at de lokale bo- og arbeidsmarkedsregionene knyttes tettere sammen på trafikksikre veier med bedre fremkommelighet og kortere reisetid.
E6 gjennom Gudbrandsdalen inngår i Nye Veiers portefølje. Selskapet har ferdigstilt utbygging sør for Moelv og det pågår utbygging mellom Storhove og Øyer nord for Lillehammer. Videre har selskapet signert kontrakt med entreprenør for bygging av prosjektet Roterud – Storhove.
Nye Veier utvikler, bygger og drifter lange strekninger. Selskapet er gitt mandat og ansvar for å forvalte samfunnets midler på best mulig måte. I tråd med selskapets mandat skal samfunnsøkonomisk lønnsomhet ligge til grunn for prioritering av prosjekter. Det følger også av Nye Veier-modellen, som Ap-/Sp-regjeringen besluttet at skulle videreføres i ny Nasjonal transportplan, at det er selskapets styre som avgjør tidspunkt og rekkefølge for utbyggingen innenfor selskapets tilgjengelige økonomiske ramme. Det har jeg tillit til at selskapet gjør.
Regjeringens politikk er å utbedre der vi kan og bygge nytt der vi må. Med dette for øye har vi endret vegnormalene, blant annet for å kunne legge til rette for mer gjenbruk av eksisterende vei i nye prosjekter. For strekningen E6 Øyer-Otta er det på bakgrunn av dette lagt til grunn en nedskalert løsning i forhold til alternativet som forelå da Nye Veier overtok strekningen. Dette innebærer ny vei på deler av strekningen, mens det på andre deler er planlagt tiltak mot flom, ras og skred. I sum gir dette mer gjenbruk, lavere klimagassutslipp og mindre arealbeslag enn opprinnelig planlagt. Jeg noterer meg også at prosjektet Sjoa-Otta ligger høyt på Nye Veiers liste over prioriterte prosjekter.
Jeg har tro på at arbeidet med optimaliseringer gir gode valg av løsninger i samarbeid med de berørte kommunene, som ivaretar de ulike hensynene ved veiutbygging. Det er fra min og regjeringens side ikke riktig å forskuttere innholdet i eller resultatet av en mekling som også kan havne på departementets bord for avgjørelse.
Når det gjelder finansieringen av strekningen skjer bompengeinnkrevingen i tråd med Prop. 51 S (2012-2013). Proposisjonen gjelder finansiering av strekningen E6 Frya – Sjoa, første utbyggingsetappe mellom Ringebu og Otta. Trafikantene betaler for det bompengebidraget som ble stilt til disposisjon fra bompengeselskapet under utbyggingen av denne etappen. I proposisjonen er det åpnet for at når siste etappe åpnes for trafikk, etappen med de to siste prosjektene som enda gjenstår å bygge, kan det etableres en bomstasjon på hver av disse parsellene. Proposisjonen tillater da å fordele kostnadene på disse ytterligere innkrevingspunktene, men det er kun strekningen Frya-Sjoa som er finansiert av bompenger. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til opplegg for videre utbygging og finansiering av E6 på parsellene Ringebu – Frya og Sjoa – Otta når det foreligger tilstrekkelige avklaringer.