Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til energiministeren

Dokument nr. 15:1332 (2024-2025)
Innlevert: 21.02.2025
Sendt: 21.02.2025
Besvart: 28.02.2025 av energiminister Terje Aasland

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): § 3 b lyder: «hvordan kostnadene skal fordeles mellom ulike typer konsesjonærer innenfor det enkelte tilsynsområde, på grunnlag av anslått tidsbruk med de ulike typene konsesjonærer.» NVE sier at de regnskapsmessige utgifter knyttet til miljøtilsyn skal fordeles likt på konsesjonærer uavhengig av tidsbruk.
Hvordan henger dette sammen, og hvordan kan det være rimelig at små aktører skal betale det samme i miljøtilsyn som store konsern samtidig som at kostnader til offentlig kontroller flyttes over til private bedrifter?

Begrunnelse

Dette spørsmålet gjelder små oppdrett av innlandsfisk som tilleggsnæring i landbruket.
Forskriften som det vises til er Forskrift om sektoravgift for dekning av kostnader til Norges vassdrags- og energidirektorats (NVE) tilsyns- og kontrollarbeid. § 3 b lyder:

«hvordan kostnadene skal fordeles mellom ulike typer konsesjonærer innenfor det enkelte tilsynsområde, på grunnlag av anslått tidsbruk med de ulike typene konsesjonærer.»

På NVE egne sider står det at NVE sine regnskapsmessige utgifter knyttet til miljøtilsyn skal fordeles likt på konsesjonærer uavhengig av tidsbruk.
Norge skal være et enkelt land å starte og drive egen bedrift. Det er viktig å forsterke grunnlaget for arbeidsplasser over hele Norge. Landbruk og bygdenæringer som er bærekraftige som sikrer god dyrevelferd, mattrygghet og sikker matforsyning er viktige. Det er også viktig å sikre et jordbruk med variert bruksstruktur som er tilpasset de mer marginale områdene i distrikts-Norge.
Regjeringen vil forhåpentlig jobbe for trygg mat av topp kvalitet, biologisk mangfold og levende bygder. Det betyr selvsagt å stimulere til produksjon og omsetning av lokalmat og -drikke, basert også på småskala produksjon. Da må systemene gjøre det mulig å differensiere både virkemidler og avgiftsnivå slik at også små aktører kan overleve.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Representanten viser til Forskrift om sektoravgift for dekning av kostnader til Norges vassdrags- og energidirektorats (NVE) tilsyns- og kontrollarbeid. Forskriften regulerer NVEs adgang til å kreve inn sektoravgifter til dekning av kostnader med tilsyns- og kontrollarbeid etter energiloven, vannressursloven og vassdragsreguleringsloven.
En sektoravgift er ikke en motytelse for en konkret myndighetshandling, men finansierer gjerne fellestiltak overfor en næring. Det vil i denne sammenhengen innebære at alle som har konsesjon er med og finansierer NVEs tilsyns- og kontrollaktivitet uavhengig av hvem som faktisk er gjenstand for tilsyn et bestemt år.
I forskriftens § 3 omtales kriterier for fastsettelse av fordelingen av kostnader både mellom de ulike tilsynsområdene og innad i tilsynsområdene. I forskriftens § 5 er det bestemt hvordan sektoravgiften skal fastsettes for de ulike typene konsesjonærer. For NVEs miljøtilsyn for vassdragsanlegg gir forskriftens § 3 grunnlag for en fordeling mellom konsesjonærer som produserer vannkraft og konsesjonærer med vannuttak til produksjon av fisk. NVEs miljøtilsyn for vassdragsanlegg har gjort en vurdering av tids- og ressursbruken mellom de to ulike type konsesjonærer de siste årene, og fastsatt en kostnadsfordeling på 90 pst. til aktører innen vannkraft og 10 pst. til aktører med vannuttak for produksjon av fisk.
Konsesjonærer som produserer vannkraft, blir fakturert ut ifra installert ytelse i anlegget. Det betyr at 90 pst. av miljøtilsynets tids- og ressursbruk fordeles på vannkraftverk basert på installert ytelse.
For konsesjonærer med vannuttak til produksjon av fisk blir beløpet beregnet ut fra antall settefiskanlegg med gyldig konsesjon. Grunnen til at alle settefiskanlegg blir fakturert det samme beløpet, er ifølge NVEs miljøtilsyn erfaringer med at tids- og ressursbruk for et lite anlegg ofte er like stor som for et stort anlegg. Det er også svært vanskelig å differensiere mellom produksjonsanlegg for fisk, da biomasse, vannforbruk og produksjon kan variere betydelig mellom år og ulike tider på året. Derfor har NVE valgt å fakturere alle vannuttak for produksjon av fisk et likt beløp, uavhengig av størrelsen på anlegget.