Mona Fagerås (SV): Kan statsråden redegjøre for vurderinger gjort av å bruke opsjon i eksisterende avtale om nye fjerntog til å bestille flere bimodale fjerntog?
Begrunnelse
Som svar på mitt skriftlige spørsmål Dokument nr. 15:1130 (2024-2025) viser statsråden til at regjeringen ikke har tenkt å følge opp Stortingets vedtak om å bestille nye fjerntog til Rørosbanen, og heller planlegger å bruke regiontog som i dag er i drift på Trønderbanen på Rørosbanen når Trønderbanen er elektrifisert, tidligst i 2030.
Som statsråden viser til i svaret sitt så er det opsjoner i fjerntoganskaffelsen som gjør det mulig å kjøpe flere tog. Bimodale fjerntog kan brukes både på elektrifiserte og ikke-elektrifiserte strekninger, og er den typen som er bestilt til Nordlandsbanen. Jeg ønsker å vite hvilke vurderinger som gjøres av å benytte opsjonen for å kjøpe flere biomodale fjerntog. Som det har gått frem av tidligere spørsmål er beredskapen på togmateriell lik null i dag, og flere bimodale fjerntog kan være et viktig tiltak både for å følge opp Stortingets vedtak om nye fjerntog til Rørosbanen og bedre beredskapen for Nordlandsbanen og Rørosbanen. Dagens uholdbare situasjon på Nordlandsbanen illustrerer at kun 4 togsett på strekningen er sårbart i tilfelle feil på materiell, ulykker, vedlikeholdsperioder osv.