Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1323 (2024-2025)
Innlevert: 20.02.2025
Sendt: 21.02.2025
Besvart: 27.02.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Kan statsråden redegjøre for vurderinger gjort av å bruke opsjon i eksisterende avtale om nye fjerntog til å bestille flere bimodale fjerntog?

Begrunnelse

Som svar på mitt skriftlige spørsmål Dokument nr. 15:1130 (2024-2025) viser statsråden til at regjeringen ikke har tenkt å følge opp Stortingets vedtak om å bestille nye fjerntog til Rørosbanen, og heller planlegger å bruke regiontog som i dag er i drift på Trønderbanen på Rørosbanen når Trønderbanen er elektrifisert, tidligst i 2030.
Som statsråden viser til i svaret sitt så er det opsjoner i fjerntoganskaffelsen som gjør det mulig å kjøpe flere tog. Bimodale fjerntog kan brukes både på elektrifiserte og ikke-elektrifiserte strekninger, og er den typen som er bestilt til Nordlandsbanen. Jeg ønsker å vite hvilke vurderinger som gjøres av å benytte opsjonen for å kjøpe flere biomodale fjerntog. Som det har gått frem av tidligere spørsmål er beredskapen på togmateriell lik null i dag, og flere bimodale fjerntog kan være et viktig tiltak både for å følge opp Stortingets vedtak om nye fjerntog til Rørosbanen og bedre beredskapen for Nordlandsbanen og Rørosbanen. Dagens uholdbare situasjon på Nordlandsbanen illustrerer at kun 4 togsett på strekningen er sårbart i tilfelle feil på materiell, ulykker, vedlikeholdsperioder osv.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Den faglige vurderingen er at fire bimodale fjerntog til Nordlandsbanen er rett antall, sett opp mot forventet utvikling i antall reisende på strekningen. Elektrifiseringen av Trønderbanen mellom Støren og Steinkjer vil frigjøre dagens tilnærmet nye bimodale regiontog (tatt i bruk i 2022), som er langt bedre tilpasset det togtilbudet vi ønsker å kjøre på Rørosbanen og andre ikke-elektrifiserte baner. Disse togene vil være tilgjengelige for andre banestrekninger til samme tid eller før tog kjøpt i en mulig opsjonsbestilling i fjerntoganskaffelsen.
Togene vi har kjøpt til Nordlandsbanen er 220 meter lange, noe Rørosbanens infrastruktur i dag ikke er tilpasset. Det betyr at det må gjøres kostbare tilpasninger på stasjoner og i infrastrukturen for å kunne bruke togene på en god måte på banen. Det er mulig å anskaffe bimodale tog i en versjon på 110 meter, men det vil da påløpe kostnader til redesign av togenes konstruksjon. Siden det hverken er eller er planlagt et fjerntogtilbud på Rørosbanen, må det vurderes om det er nødvendig å gjøre endringer i utformingen av fjerntogene, som i et fjerntogtilbud vil inkludere bistro og lekevogn. Å benytte opsjoner i fjerntogkontrakten til nye tog til Rørosbanen vurderes derfor å være lite kostnadseffektivt og dårlig tilpasset driften av det planlagte togtilbudet på strekningen, ikke minst i lys av at det frigjøres topp moderne hybridtog tilpasset regiontrafikk når Trønderbanen er elektrifisert helt til Steinkjer.
Materiellsituasjonen er for øyeblikket svak og sårbar flere steder i landet. Problemene skyldes en rekke ulike årsaker. Situasjonen vil bli bedre når allerede bestilte nye lokaltog fases inn fra 2026 og nye, allerede bestilte fjerntog settes i trafikk fra 2028. Kjøp av ytterligere tog i opsjoner, som kommer om flere år og etter togene vi allerede har kjøpt, er ikke rett middel mot problemene vi opplever nå på kort sikt. Togene produseres på bestilling, og produsenten bygger uansett først de 17 første togene regjeringen har kjøpt. Produksjonen av de første 17 togene legger dermed føringer både for når det er hensiktsmessig å ta stilling til et ev. kjøp av tog nr. 18 og videre, og når tog kjøpt i opsjoner kan settes i trafikk. Kjøp av flere tog er samtidig rett middel for å møte en vekst i antall passasjerer, og må henge nøye sammen med planene for utvikling av togtilbudet. Som nevnt i tidligere svar til Stortinget, så vil regjeringen vurdere behovet for flere tog i statsbudsjettarbeidet.