Skriftlig spørsmål fra Trine Fagervik (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1316 (2024-2025)
Innlevert: 20.02.2025
Sendt: 21.02.2025
Besvart: 27.02.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trine Fagervik (Sp)

Spørsmål

Trine Fagervik (Sp): Hva konkret har ministeren gjort for å skaffe nytt materiell og når kan vi forvente full drift igjen på Nordlandsbanen?

Begrunnelse

Før jul ga ministeren håp om en snarlig løsning for Nordlandsbanen. I verste fall står vi nå uten tog til 2030. I svar på skriftlig spørsmål til representanten Wiig skriver ministeren at han og norske tog gjør sitt ytterste for å skaffe til veie materiell til Nordlandsbanen.
Norske tog skriver at deres virksomhet er: å anskaffe, eie og forvalte kjøretøy til persontogtrafikk i Norge. Vi inngår avtaler om utleie av togsett med togoperatører som har trafikkavtale med Jernbanedirektoratet. Dette gir effektiv anskaffelse og forvaltning av togene, og samler spisskompetansen på ett sted. Vi følger den teknologiske utviklingen, kjenner den internasjonale bransjen og har spisskompetanse på norske forhold.
Direktøren i Norske tog sier at reserven i praksis er lik null. For oss som gjerne skulle tatt et tog ser det ut til at eier mener er tilstrekkelig at man ikke har en reserve. Hvert fall så lenge det gjelder Nordlandsbanen. Ministeren viser til at det som avbøtende tiltak, gjentatte ganger forsøkt å leie inn togmateriell. Til nå har ingen leverandør vist interesse for å leie ut materiell med egenskaper som passer for å kjøre persontog under norske forhold. Det kan virke som at betingelsene for leie ikke er tilstrekkelige ettersom ingen vil leie ut materiell.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen har kjøpt nye tog til Nordlandsbanen, men disse er dessverre forsinket fra leverandør. Gitt den krevende materiellsituasjonen, pågår arbeidet med å leie inn lokomotiver i påvente av nye tog for fullt. Regjeringen orienterte i nysalderingen for 2024 om at vi vil legge til rette for å leie inn lokomotiver til Nordlandsbanen. Norske tog opplyser at det er krevende å finne egnet materiell til innleie. Lokomotivene må bl.a. være tilpasset persontransportmateriell og dieseldrift, og markedet for dette er svært begrenset.
Togoperatøren SJ Norge opplyser at de ikke kan gjenoppta normal drift på Nordlandsbanen før det er fire lokomotiver tilgjengelig. Det er flere faktorer som påvirker hvor raskt togtilbudet på Nordlandsbanen er tilbake i normal drift. Jeg kan ikke si med sikkerhet akkurat når dette blir, men jeg kan forsikre om at regjeringen vil gjøre det vi kan for å legge til rette for at det blir så raskt som mulig.