Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1309 (2024-2025)
Innlevert: 19.02.2025
Sendt: 20.02.2025
Besvart: 26.02.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Jernbanetilsynet har slått fast at foretak som Onrail skal ha ikke-diskriminerende tilgang til verkstedet på Alnabru. Likevel får ikke private aktører tilgang på det statlige serviceanlegget.
Hva vil statsråden foreta seg for å sikre at slike aktører får tilgang i tråd med jernbaneforskriften, innen en konkret tidsramme?

Begrunnelse

Samferdselsministeren uttalte i sin jernbanetale 13. januar at hans viktigste oppgave i 2025 og fremover er å «fikse jernbanen» og sikre at den fungerer bedre for både passasjerer og godstransport. Venstre støtter dette målet og forventer at det følges opp med konkrete tiltak.
Et viktig og raskt grep for å bedre godstransporten på jernbane er å utnytte eksisterende togmateriell og verkstedkapasitet mer effektivt. I dag opplever private aktører at statlige serviceanlegg, som verkstedet på Alnabru, ikke er tilgjengelige for dem, til tross for at Jernbanetilsynet har slått fast at de har krav på ikke-diskriminerende tilgang. Det har lenge vært påklaget fra ulike aktører i bransjen at verkstedene ikke utnyttes optimalt. Det er kritikkverdig at statsråden ikke har foretatt seg noe for å bedre dette.
Dersom ikke-diskriminerende tilgang til verkstedene sikres, kan det bidra til bedre utnyttelse av kapasiteten og styrket beredskap. Europas konkurranseevne og sikkerhet er under press, og et velfungerende jernbanesystem er avgjørende for både godstransport og beredskap. Det haster med tiltak som kan styrke jernbanens pålitelighet og effektivitet, og det er avgjørende at eventuelle byråkratiske hindringer eller proteksjonisme blant jernbaneselskapene ryddes av veien.
Venstre ser derfor frem til både svar og handling som sikrer at verkstedkapasiteten i Norge utnyttes på en måte som tjener hele jernbanesystemet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regelverket pålegger drivere av serviceanlegg å gi ikke-diskriminerende tilgang til deres verksteder. Jernbaneloven og jernbaneforskriften utpeker Statens jernbanetilsyn (SJT) som uavhengig markedsovervåkningsorgan. Det vil si at SJT skal overvåke at markedet fungerer, herunder også behandle klager som den godstogselskapet Onrail har kommet med, og som det er vist til i spørsmålet. SJT har nødvendige hjemler i jernbanelovgivningen for å gripe inn hvis markedet ikke fungerer.
I brev av 25. februar 2025 har SJT truffet vedtak i saken, etter at SJT i oktober i fjor forhåndsvarslet at de ville treffe visse pålegg hvis de kom til at det foreligger brudd på reglene om ikke-diskriminerende tilgang til vognvedlikehold i vognverkstedet på Alnabru og hensettingsanlegget på Kongsvinger stasjon. SJT pålegger bl.a. Cargonet, som driver av serviceanlegget for vedlikehold på Alnabru, å gi Onrail tilgang til anlegget «tilpasset Onrails behov for vognvedlikehold oppad begrenset til andelen av togproduksjonen til og fra Alnabru godsterminal», i tråd med de aktuelle kravene til ikke-diskriminering og tilgang i jernbanelovgivningen. Videre pålegges Cargonet og Mantena å «endre eller fjerne punkt 8.3 om eksklusivitet i vedlikeholdsavtalen som innebærer at Cargonet har rett til å godkjenne Mantenas tilbud om/levering av vognvedlikeholdstjenester til andre i vedlikeholdsanlegget på Alnabru».
Utbygging og utvikling av verksteder for vedlikehold av togmateriell er viktig for å oppnå ønsket togtilbud. Jernbanedirektoratet og berørte aktører har i 2024 utredet en rekke problemstillinger knyttet til verkstedene. Utredningene viser at det er rom for bedre koordinering mellom ulike oppgaver og aktører knyttet til verksteder.
Dette er bakgrunnen for at Samferdselsdepartementet har gitt Jernbanedirektoratet i oppdrag å utarbeide en nasjonal plan over verkstedsbehov for togmateriell. Hensikten er at planen skal bidra til at verkstedtjenester etableres i tråd med nasjonale behov og de transportpolitiske målene. Planen skal beskrive verkstedkapasiteten i sektoren, herunder beskrive funksjonaliteten og kapasiteten til de enkelte verkstedene, samt hvilken verkstedytelse det er behov for i lys av ønsket utvikling i togtilbudet og tilhørende endringer av materiellparken. Videre skal beredskapshensyn knyttet til verkstedtjenester vurderes. Planen skal leveres innen 1. august i år.