André N. Skjelstad (V): Jernbanetilsynet har slått fast at foretak som Onrail skal ha ikke-diskriminerende tilgang til verkstedet på Alnabru. Likevel får ikke private aktører tilgang på det statlige serviceanlegget.
Hva vil statsråden foreta seg for å sikre at slike aktører får tilgang i tråd med jernbaneforskriften, innen en konkret tidsramme?
Begrunnelse
Samferdselsministeren uttalte i sin jernbanetale 13. januar at hans viktigste oppgave i 2025 og fremover er å «fikse jernbanen» og sikre at den fungerer bedre for både passasjerer og godstransport. Venstre støtter dette målet og forventer at det følges opp med konkrete tiltak.
Et viktig og raskt grep for å bedre godstransporten på jernbane er å utnytte eksisterende togmateriell og verkstedkapasitet mer effektivt. I dag opplever private aktører at statlige serviceanlegg, som verkstedet på Alnabru, ikke er tilgjengelige for dem, til tross for at Jernbanetilsynet har slått fast at de har krav på ikke-diskriminerende tilgang. Det har lenge vært påklaget fra ulike aktører i bransjen at verkstedene ikke utnyttes optimalt. Det er kritikkverdig at statsråden ikke har foretatt seg noe for å bedre dette.
Dersom ikke-diskriminerende tilgang til verkstedene sikres, kan det bidra til bedre utnyttelse av kapasiteten og styrket beredskap. Europas konkurranseevne og sikkerhet er under press, og et velfungerende jernbanesystem er avgjørende for både godstransport og beredskap. Det haster med tiltak som kan styrke jernbanens pålitelighet og effektivitet, og det er avgjørende at eventuelle byråkratiske hindringer eller proteksjonisme blant jernbaneselskapene ryddes av veien.
Venstre ser derfor frem til både svar og handling som sikrer at verkstedkapasiteten i Norge utnyttes på en måte som tjener hele jernbanesystemet.