Skriftlig spørsmål fra Alf Erik Bergstøl Andersen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1300 (2024-2025)
Innlevert: 18.02.2025
Sendt: 19.02.2025
Besvart: 26.02.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Alf Erik Bergstøl Andersen (FrP)

Spørsmål

Alf Erik Bergstøl Andersen (FrP): Kan statsråden beskrive detaljert hvordan fylkespolitikerne skal gå frem for å få justert nedbetalingstiden slik at takstene kan reduseres?

Begrunnelse

Ny E39 mellom Kristiansand og Mandal sto ferdig i november 2022. Reisetiden mellom byene ble med dette halvert, via en effektiv og trafikksikker firefelts vei. Dessverre er veien delvis finansiert med bompenger, hvor takstene i dag er blitt så høye at folk unngår bruk av veien og velger den gamle veien som er svært trafikkfarlig.
Høye bompenger på E39 vest for Kristiansand gjør at samfunnsnytten av veien blir redusert. Lokale politikere er tilnærmet enstemmig enig om at det er bra for samfunnet om takstene reduseres, slik at en større andel av trafikantene bruker veistrekningen. Dagens regjering har tidligere vist at den dessverre ikke er interessert i å bidra til å slette eksisterende gjeld. Jeg viser til representantforslag 11S 2024-2025 der, den gangs regjeringspartier, ikke viste noen vilje til å gjennomgå finansieringsmodellen.
I Agder fylkesting sitt møte 18.juni 2024 er det et stort flertall for at bompengebelastningen på strekningen er for høy og har vedtatt en rekke tiltak som har som formål å få redusert belastningen. Et av tiltakene er å øke nedbetalingstiden. Det utspiller seg nå en usikkerhet om hvem som kan utvide nedbetalingstiden og hvordan det kan gjøres. Agder fylkeskommune er med på å garantere for lånet på strekningen og er innerforstått med at det må en sak tilbake til politisk behandling i fylkestinget dersom det er nødvendig. Ferde krever inn bompengene.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg viser til mitt svar på representantforslag 8:11 S (2024–2025). Strekningen mellom Kristiansand og Mandal en del av Nye Veier AS sin utbygging av prosjektet E39 Kristiansand vest–Lyngdal vest (Røyskår). Prosjektet vil være i en utbyggingsfase i flere år fremover. Det er derfor usikkerhet knyttet til prosjektets fremtidige økonomi, ettersom fire av syv bomstasjoner er i drift og det er begrenset erfaring med det nye takstnivået som ble innført fra februar 2024.
Agder fylkeskommune har tatt opp med Samferdselsdepartementet muligheten for å vurdere bompengeopplegget på strekningen. Jeg har i mitt svar på ovennevnte representantforslag vist til nødvendigheten av å følge opp prosjektets økonomi og fastsatte rutiner for håndtering av usikkerhet i bompengeprosjekter. I tråd med dette vil økonomien i prosjektet bli vurdert av bompengeselskapet Ferde AS etter ett til to års drift med dagens takstnivå i de fire aktive bomstasjonene mellom Kristiansand og Mandal. Dersom vurderingen viser at økonomien ikke er tilfredsstillende, vil det bli vurdert tiltak for å forbedre økonomien slik at bompengeselskapet kan betjene sin gjeld. Det er derfor for tidlig å nå skulle ta stilling til justeringer i bompengeopplegget.
Jeg deler representantens syn på at flest mulig bør benytte den nye motorveien, og at det er uheldig for trafikksikkerheten at mange velger å kjøre gamle E39. Jeg vil her vise til at jeg tidligere har påpekt at Agder fylkeskommune som veimyndighet for gamle E39 står fritt til å vurdere og foreslå å iverksette tiltak som kan redusere overført trafikk fra E39.