Sivert Bjørnstad (FrP): Vil statsråden gjøre de nødvendige tiltak for at Metro Lekafjord får drive rutekjøring, uten å måtte bygge om toalettet om bord?
Begrunnelse
En utfordring blant kystkommuner er avfolkning, og derfor utfordringer knyttet til båttilbudet. I Trøndelag fylke står fire av fem seter om bord i hurtigbåtene tomme. Det er dårlig ressursbruk og gir dårlig utbytte av skattebetalernes penger.
Metro Lekafjord er en liten hurtigbåt, som kun tar 12 passasjerer og en skipsfører. Hensikten er rask transport, med bedre samsvar mellom båttilbudets kapasitet og etterspørsel. Metro Lekkafjord har et stort universelt utformet toalett om bord. Siden det kun et ett mannskap om bord benyttes toalettet utelukkende av passasjerer under trafikk, mens mannskap kan benytte toalettet utenfor trafikk – en løsning både Norges Handikapforbund, Norsk Sjøoffisersforbund, Hurtigbåtforbundet og kommunale utvalg i Nærøysund støtter. Siden behovet for personaltoalett aldri overlapper med behovet for toalett blant passasjerene har prosjektleder og skipsfører fått skryt for å prioritere ett stort universelt utformet toalett, fremfor to mindre toaletter.
Sjøfartsdirektoratet mener derimot toalettløsningen ikke er god, og mener loven krever at båten har to toaletter. Metro Lekafjord har ikke fått dispensasjon fra Sjøfartsdirektoratet, og har klaget saken videre til nærings- og fiskeridepartementet.