Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1292 (2024-2025)
Innlevert: 18.02.2025
Sendt: 18.02.2025
Besvart: 24.02.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Når kan vi forvente at departementet evaluerer effekten av nedsatte billettpriser på FOT-rutene, om rutetidene er funksjonelle for innbyggerne og hvilke endringer i rutetider som eventuelt bør gjennomføres?

Begrunnelse

Etter at billettprisene på FOT-rutene ble satt ned, ble også rutetidene endret betydelig. Innenfor flere ruteområder har passasjerene fått et vesentlig dårligere flytilbud. Enkelte strekninger kunne man tidligere reise direkte, men må nå gjennomføre overnatting på hotell - noe som gjør reisen dyrere enn hva den var.
Vi ser også at den valgte prismodellen gjør det attraktivt for reisebyråer å kjøpe opp setekapasitet lang tid før avgang. Goden med lavere billettpriser - som man skulle tro var ment for norske innbyggere - blir gitt turister fra andre land. Dette fører til at næringsliv, pasienter og folk som har behov for å bestille billetter kort tid før avgang, ikke får plass ombord.
Den 26. april 2024 varslet departementet at den vil utrede hvordan flyrutetilbudet kan bli best mulig. på departementets nettside står det at:

"Frem mot neste konkurranse planlegger staten en utredning om dette er den riktige innretningen for å gi et best mulig tilbud til de som er avhengig av flyet i hverdagen."

Det er lenge til neste utredning. Dersom statsråden ikke har til intensjon å bedre rutetilbudet til passasjerene tidligere, vil rutetilbudet som er satt av denne regjeringen være lite distriktsvennlig.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Halveringen av maksimaltakstene på FOT-rutene har vært en viktig prioritering for regjeringen, for å sikre et godt og tilgjengelig flyrutetilbud i hele landet. Operatørene melder at de i hovedsak får gode tilbakemeldinger fra de reisende på at det nå har blitt billigere å fly på FOT-rutene.
Samtidig har endringene medvirket til at flere nå benytter seg av FOT-tilbudet, noe som har gitt enkelte kapasitetsutfordringer i høysesong og på populære avganger. I Nord-Norge vil derfor Widerøe, etter dialog med departementet og lokale aktører, gjøre endringer på enkelte ruter med faktiske, erfaringsbaserte kapasitetsutfordringer. Endringene trer i kraft 31. mars 2025 og vil gi et styrket rutetilbud med bedre kapasitetsutnyttelse på flere av ruteområdene i Finnmark, Lofoten og Vesterålen, og Helgeland og Namdalen. Ruteendringene skjer innenfor gjeldende juridiske og økonomiske rammer i kontraktene og med selskapets eksisterende flykapasitet.
Kjøpsopplegget for dagens FOT-ruter er grundig transportfaglig utredet i forkant, og bygger på objektive transportstandardkriterier for å få til et mest mulig rettferdig og behovstilpasset flyrutetilbud i Nord-Norge og på Vestlandet. Transportstandardkriterier (tilgang til hovedstad, stamruteflyplass, universitetssykehus, utvidet helsetilbud og fylkesadministrasjon) er med i grunnlaget for utformingen av gjeldende flyrutetilbud.
Det er operatørene selv som fastsetter ruteprogrammet og rutetidene for FOT-rutene innenfor rammene av de FOT-kravene som Samferdselsdepartementet har stilt, og som i utgangspunktet vurderer behov og handlingsrom for eventuelle justeringer av rutetider innenfor avtalevilkårene. Departementet har løpende kontraktsdialog med operatørene, og i avtalene er det krav om at operatørene ved større endringer underveis i kontraktsperioden skal sørge for å innhente synspunkter fra aktuelle fylkeskommuner og kommuner, og lufthavnoperatør.
Vi har satt i gang en utredning for å se på hvordan vi fremover kan legge til rette for et best mulig flyrutetilbud i hele landet til en overkommelig pris, både for de reisende, men også for staten som kjøper. Prisstruktur og optimal prising vil være en del av utredningen. Endelig rapport skal etter planen ferdigstilles før sommeren og vil bli sendt på høring.
Inneværende avtaler i Sør-Norge utløper 31. oktober 2027. Samferdselsdepartementet har lyst ut konkurranse om å gjennomføre om transportfaglig utredning i forberedelsen til utlysningen av konkurransen om FOT-ruteavtalene i Sør-Norge, som skal ha oppstart 1. november 2027.