Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1288 (2024-2025)
Innlevert: 18.02.2025
Sendt: 18.02.2025
Til behandling

Frank Edvard Sve (FrP)

Spørsmål

Frank Edvard Sve (FrP): Kan samferdselsministeren forklare kvifor eg som Stortingsrepresentant ikkje har fått innsyn i dette talmaterialet frå Statens vegvesen region midt ang. Romsdalsaksen kontra Møreaksen, der statsråden nektar meg innsyn medan media får dette, og som no syner at Statens vegvesen region Vest sine ekspertvurderinger vart auka med heile 7,7 milliard kr, som kan sjå ut til å vere direkte manipulering av tall, og kan statsråden forklare kva konsekvenser dette får for Statens vegvesen region midt (-minner statsråden om grunnlovens § 82)?

Begrunnelse

Etter mange innsynskrav i berekningsgrunnlaget til Statens vegvesen region midt ang. Romsdalsaksen kontra Møreaksen, lukkast det til slutt media å få dette fram.
Det som blir avdekt her kan vere direkte svindel av Statens vegvesen region midt, der denne etaten i lang tid har framstått som eit NYTT POLITISK parti for bygging av Møreaksen.
Ekspertene i Statens vegvesen region Vest summerte bruene på Romsdalsaksen til 16,3 milliarder kroner. Da region STVV region Midt i Molde var ferdig med kvalitetssikringen, hadde regningen for Romsdalsaksen vokst til 24 milliarder kroner.
Det viser innsyn Tidens Krav nå har fått i tallene, fem år etter at utredningen ble gjort.
- Kostnadsanslaget man fikk fra flytebruekspertene ble altfor billig for utrederne i Molde. Derfor plusset de på 7,7 milliarder kroner for å gjøre Romsdalsaksen dyrere enn Møreaksen, mener daglig leder i Romsdalsaksen AS.
- For oss har dette hele veien vært en varslingssak, men det er ingen som vil ta tak i hvordan denne etaten får holde på, konstaterer han.
Det var i 2019 Statens vegvesen region Midt i Molde fikk i oppdrag å lage en sammenlignende utredning av Møreaksen og Romsdalsaksen. Kostnaden for Romsdalsaksen ble her vurdert til 24 milliarder kroner, skyhøyt over de beregningene Romsdalsaksen selv hadde fått gjort. I 2021 gjorde derfor selskapet flere forsøk på å få innsyn i hvordan utrederne i Molde hadde regnet.
"Men region Midt nektet å vise kortene".
En klage til Sivilombudet ble avvist med at ombudet ikke hadde kompetanse til å behandle saken, og i januar 2022 avslo også samferdselsministeren å gi innsyn med samme begrunnelse på spørsmål fra Frank Sve (Frp) i Stortinget.
- Statens vegvesen nekter innsyn, media og andre parter får ikke innsyn, fylkestinget får ikke innsyn, og nå nekter altså Samferdselsministeren innsyn til en stortingsrepresentant. Hvem kan da drive tilsyn med Statens vegvesen i denne saken, spurte underteikna.
At ein statleg etat nektar innsyn, og blir også gjenntatt av Statsråden, og er svært alvorleg når innsyn no viser at tallgrunnlaget i ei svært betent sak i Møre og Romsdal med svært stort folkeleg engasjement, tydeleg ser ut til å kunne vere "trikksa" med tallgrunnlag, for å favorisere Møreaksen.
-Viser her til grunnlovens § 82, som viser alvoret i saka.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig