Kjerstin Wøyen Funderud (Sp): I Norge har vi gode systemer for digital håndtering av helsedata, skattedata og andre sensitive data. Dette er ikke tilfelle når nordmenn dør i utlandet. Da må alle personlige opplysninger i form av fødselsattest og dødsattest sendes fysisk pr post, noe som i sum kan ta mange uker.
Deler statsråden forståelsen av at dette kan være er en belastning for de etterlatte, og hvordan vil statsråden ta initiativ til at det blir mulig med digital behandling av fødselsattest og dødsattest?
Begrunnelse
I dag blir dødsfall hos nordmenn som går bort i utlandet ikke registrert hos norske myndigheter før flere uker etter dødsfallet. Dette er en stor belastning for de etterlatte.
Dette skyldes at den originale fødselsattesten først må sendes fysisk per post fra Skatteetaten til den norske ambassaden i utlandet. Deretter må dødsattesten sendes fra den norske ambassaden i det respektive landet tilbake til Norge fysisk per post, noe som tar tid.
Forsinket registrering av dødsfallet kan både skape økonomiske utfordringer og forlenge sorgperioden for de etterlatte.