Grunde Almeland (V): Vil finansministeren ta initiativ til å følge Arbeiderpartiets eget partiprogram og gjenoppta arbeidet med veiprising, som en mer rettferdig og fremtidsrettet modell for brukerbetaling for vei?
Begrunnelse
Veiprising har lenge vært diskutert som en mer rettferdig og kostnadseffektiv modell for finansiering av vei enn dagens bompengesystem. Veiprising kan bidra til mer målrettet trafikkstyring, redusere køer og kutte administrasjonskostnader sammenlignet med bompenger, der innkrevingskostnadene kan være høye.
Statsminister Jonas Gahr Støre har tidligere flere ganger uttalt seg positivt til konseptet, og Arbeiderpartiet har programfestet at de er for å utrede veiprising videre. Likevel skrotet daværende Finansminister Trygve Slagsvold Vedum videre utredning av veiprising i et VG-intervju i oktober 2024. (Regjeringen skroter forslag om ny bilavgift), til tross for gode erfaringer fra et prøveprosjekt i Trondheim. Etter at Senterpartiet gikk ut av regjering, har Arbeiderpartiet nå en historisk mulighet til å gi byene et større handlingsrom til å utvikle et mer rettferdig bompengesystem, som også er bra for klima og i større grad kan styre trafikken. Blant annet har Byrådet i Oslo ønsker å være en testkommune, og oppfordret regjeringen til å gjenoppta arbeidet med veiprising.