Skriftlig spørsmål fra Audun Lysbakken (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1240 (2024-2025)
Innlevert: 14.02.2025
Sendt: 14.02.2025
Besvart: 21.02.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Audun Lysbakken (SV)

Spørsmål

Audun Lysbakken (SV): Kan statsråden redegjøre for hvorfor og hvor mye planleggingsmidler som er brukt på Hordfast-prosjektet etter at et flertall på Stortinget vedtok å ikke prioritere prosjektet i NTP 2025-2036?

Begrunnelse

I en NRK-sak 14.02 kommer det frem at det så langt er brukt 2 milliarder i planleggingsmidler på Hordfast-prosjektet, og at Statens Vegvesen i disse dager skal levere statlig reguleringsplan for prosjektet til Kommunal- og distriktsdepartementet.
Et flertall på Stortinget gikk våren 2024 inn for at Hordfastprosjektet ikke skal være prioritert i Nasjonal Transportplan 2025-2036.
Samferdselsdepartementet har som svar på budsjettspørsmål tidligere vist til at planlegging er ferskvare, og planleggingen ikke bør gjennomføres på et for tidlig tidspunkt (som budsjettspørsmål 246 i forbindelse med statsbudsjett 2025).
Derfor ønsker jeg å vite mer om hvorfor det er brukt og fortsatt brukes store midler på prosjektering til et prosjekt som ikke har prioritet i NTP.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Prosjektet E39 Ådland–Svegatjørn (Hordfast) ligger i utviklingsporteføljen i Nasjonal transportplan 2025-2036. Som omtalt i meldingen (s. 180) har regjeringen lagt opp til at reguleringsplanen for prosjektet skal fullføres. Dette vil gi det beste grunnlaget for å vurdere prosjektet ved en senere rullering av porteføljen når handlingsrommet tillater det.
E39 Ådland-Svegatjørn er et teknologisk komplisert og svært omfattende prosjekt. En høy andel av planleggingskostnadene er teknologiutvikling (FoU) blant annet knyttet til broløsning over Bjørnafjorden. Det er ved utgangen av 2024 brukt om lag 1 622 mill. løpende kr til planlegging av prosjektet. Dette tilsvarer 2 121 mill. 2025-kr.
Stortingets votering over Nasjonal transportplan 2025-2036 fant sted 20. juni 2024. Forbruket til prosjektet er om lag 17, 8 mill. kr for perioden 1. juli – 31. desember 2024. Kostnaden for 2025 avhenger av flere forhold, prognose for ressursbruk er per i dag på om lag 55 mill. kr, der om lag halvparten av dette er knyttet til tidligere utført arbeid og der den største usikkerheten er knyttet til om det vil være behov for ytterligere arbeid fra prosjektets side knyttet til videre behandling av planen. Statens vegvesen opplyser at de om kort tid vil sende reguleringsplanforslag til Samferdselsdepartementet.