Skriftlig spørsmål fra Marit Knutsdatter Strand (Sp) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1238 (2024-2025)
Innlevert: 14.02.2025
Sendt: 14.02.2025
Besvart: 20.02.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Marit Knutsdatter Strand (Sp)

Spørsmål

Marit Knutsdatter Strand (Sp): Dysleksi Norge har kartlagt at lærere i skolen ikke kan nok om dysleksi, dyskalkuli og DLD, og at det er en lang vei å gå for å sikre god nok oppfølging av elever som kan ha slike lærevansker. Statped er spydspissen nasjonalt knytta til kompetanse også innen slike lærevansker, samtidig som det er krav om økt kompetanse på den enkelte skole.
Hvordan ligger arbeidet med å avklare Statpeds og den lokale kompetansens rolle an, og hva vil statsråden si til elever som ikke har fått avklart lærevansker før etter mange års kamp i skolen?

Begrunnelse

Dysleksi Norge legger funnene fram i rapporten «Kompetansestaus. Læreres kompetanse om lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker».

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Skolen skal gi alle elever mulighet til læring og utvikling, uavhengig av forutsetningene deres. Dette krever tidlig innsats. Dersom en elev på 1.-4. trinn står i fare for å ikke ha forventet progresjon i lesing, skriving eller regning, skal skolen sette i gang med intensiv opplæring. Hvis eleven ikke får tilfredsstillende utbytte av opplæringen, til tross for tiltak, kan det være behov for individuell tilrettelegging. Dette er viktig at skjer så raskt som mulig, slik at eleven ikke havner bakpå. Det er ikke bra når det tar for lang tid å avdekke lese- og skrivevansker eller andre lærevansker i hos elever. Slik skal det ikke være.
Det er kommunen eller fylkeskommunen som har ansvar for at opplæringen er tilpasset den enkeltes behov, og at elevene får tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Kommunen/fylkeskommune må også sørge for at skolene har rett og nødvendig kompetanse.
Regjeringen har gode ordninger for å støtte opp under kommunenes og fylkeskommunenes ansvar. Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis består av tilskudd til kollektiv etterutdanning, tilbud om videreutdanning i spesialpedagogikk og utvikling av relevante ressurser og kompetansepakker, slik at ledere og ansatte i barnehager, skole og PP-tjenesten skal få tilstrekkelig kompetanse til å forebygge, fange opp og gi et inkluderende og tilpasset pedagogisk tilbud til alle. I forbindelse med Sammen om lesing – Leselyststrategien 2024-2030, lanserte jeg en ny nasjonal satsing på leseopplæring, «Tid for lesing», hvor Nasjonalt lesesenter skal utvikle støtteressurser, materiell og faglige råd om leseopplæringen, blant annet om tiltak for elever som strever med lesing.
Statped gir tjenester og støtte til kompetanseutvikling til kommunene og fylkeskommunene på det spesialpedagogiske området. Statped har nettopp fullført en stor omstilling hvor de har spisset virksomheten sin mot små og spesialiserte fagområder, hvor vi ikke kan forvente at kommunene har egen kompetanse. I de tilfellene hvor barnet eller eleven har varige og omfattende behov for særskilt tilrettelegging, særlig komplekse språk/talevansker eller særlig komplekse sammensatte lærevansker, kan kommunen søke Statped om tjenester. Statped har dialog med kommuner, fylkeskommuner og brukerorganisasjoner for at tjenestetilbudet deres skal bli enda bedre kjent. Statped samarbeider også med Utdanningsdirektoratet om kompetanseløftet og andre statlige tiltak på det spesialpedagogiske feltet.