Skriftlig spørsmål fra Maren Grøthe (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1223 (2024-2025)
Innlevert: 13.02.2025
Sendt: 14.02.2025
Besvart: 20.02.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Maren Grøthe (Sp)

Spørsmål

Maren Grøthe (Sp): Hvordan vil samferdselsministeren sikre forutsigbarhet for lokalsamfunnene og næringslivet knyttet til prosjekter i Nye Veiers portefølje, og vil samferdselsministeren sikre at E6 Kvål – Gylland blir realisert?

Begrunnelse

Nye Veier AS har ansvaret for å bygge ny E6 gjennom Trøndelag. Nye Veier har en rammeavtale med staten som skal sikre økonomisk forutsigbarhet for veiselskapet, mens prosjektene styres etter modell med porteføljestyring. Deler av porteføljen i Trøndelag er ferdigstilt, men på strekningen E6 Gylland – Kvål har Nye Veier nå valgt å utsette prosjektet.

Detaljregulering og trasevalg for E6 Kvål – Gylland ble opprinnelig endelig godkjent i 2016, med sikte på oppstart i 2022. I etterkant har Nye veier gjentatte ganger skjøvet på prosjektet, før de i 2021 foreslo en ny trase og satte i gang prosessen på nytt. Endelig reguleringsplan ble nå vedtatt i Melhus kommunestyre Juni 2024. I ettertid har prosjektet blitt ytterligere utsatt.

Denne vinglingen frem og tilbake i tid, endringer i trasevalg og usikkerhet knyttet til gjennomføring skaper stor uro i lokalsamfunnet og for de menneskene som blir berørt. Det er uforutsigbart både for næringslivet og for kommunene for øvrig i hele regionen.

For hele aksen Trondheim – Oslo og den sørlige delen av Trøndelag er det avgjørende at prosjektene realiseres.

I Senterpartiets utkast til nytt partiprogram tar vi til orde for å videreføre Nye veier og sikre finansiering av prosjekter i selskapets portefølje, samtidig som selskapets styringsmodell og mandat gjennomgås for å sikre bedre politisk styring.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Nye Veier utvikler, bygger og drifter lange strekninger langs riksveinettet. Bo- og arbeidsmarkedsregioner knyttes tettere sammen for å oppnå trafikksikre veier, bedre fremkommelighet og kortere reisetid. På aksen mellom Trondheim og Oslo har selskapet åpnet flere prosjekter, og har for tiden flere utbygginger i gang langs strekningen.
Selskapet er gitt et stort ansvar for å forvalte samfunnets midler på best mulig måte. I tråd med selskapets mandat skal samfunnsøkonomisk lønnsomhet ligge til grunn for prioritering av prosjekter. Det følger også av Nye Veier-modellen, som er videreført i Nasjonal transportplan i tråd med forslaget fra Ap-/Sp-regjeringen, at det er selskapets styre som avgjør tidspunkt og rekkefølge for utbyggingen innenfor selskapets tilgjengelige økonomiske ramme I statsbudsjettet for 2025 er det bevilget 6 755 mill. kr til Nye Veier AS. I tillegg finansierer selskapet sine utbyggingsaktiviteter gjennom bompenger.
Strekningen Ulsberg-Melhus i Trøndelag er en del av selskapets portefølje, og det er inngått vegutbyggingsavtale mellom Nye Veier og den norske staten. På strekningen er parsellen Kvål-Melhus åpnet, mens parsellen Berkåk-Vindåsliene er under utbygging.
Parsellen Gyllan-Kvål er blant prosjektene som er under planlegging. Reguleringsplanen ble vedtatt sommeren 2024. Prosjektet er per i dag ikke blant prosjektene med høyest samfunnsøkonomisk lønnsomhet i Nye Veiers portefølje.
Som del av planarbeidet jobber selskapet videre med optimalisering av prosjektet, inkludert å redusere negativ påvirkning på areal, jordbruk og miljø. For å få mer for pengene og bygge mest mulig bærekraftige og fremtidsrettede prosjekter er det nødvendig å arbeide videre med å se på hva som er riktig løsning på utfordringene.