Maren Grøthe (Sp): Hvordan vil samferdselsministeren sikre forutsigbarhet for lokalsamfunnene og næringslivet knyttet til prosjekter i Nye Veiers portefølje, og vil samferdselsministeren sikre at E6 Kvål – Gylland blir realisert?
Begrunnelse
Nye Veier AS har ansvaret for å bygge ny E6 gjennom Trøndelag. Nye Veier har en rammeavtale med staten som skal sikre økonomisk forutsigbarhet for veiselskapet, mens prosjektene styres etter modell med porteføljestyring. Deler av porteføljen i Trøndelag er ferdigstilt, men på strekningen E6 Gylland – Kvål har Nye Veier nå valgt å utsette prosjektet.
Detaljregulering og trasevalg for E6 Kvål – Gylland ble opprinnelig endelig godkjent i 2016, med sikte på oppstart i 2022. I etterkant har Nye veier gjentatte ganger skjøvet på prosjektet, før de i 2021 foreslo en ny trase og satte i gang prosessen på nytt. Endelig reguleringsplan ble nå vedtatt i Melhus kommunestyre Juni 2024. I ettertid har prosjektet blitt ytterligere utsatt.
Denne vinglingen frem og tilbake i tid, endringer i trasevalg og usikkerhet knyttet til gjennomføring skaper stor uro i lokalsamfunnet og for de menneskene som blir berørt. Det er uforutsigbart både for næringslivet og for kommunene for øvrig i hele regionen.
For hele aksen Trondheim – Oslo og den sørlige delen av Trøndelag er det avgjørende at prosjektene realiseres.
I Senterpartiets utkast til nytt partiprogram tar vi til orde for å videreføre Nye veier og sikre finansiering av prosjekter i selskapets portefølje, samtidig som selskapets styringsmodell og mandat gjennomgås for å sikre bedre politisk styring.