Skriftlig spørsmål fra Kathy Lie (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1216 (2024-2025)
Innlevert: 13.02.2025
Sendt: 13.02.2025
Til behandling

Kathy Lie (SV)

Spørsmål

Kathy Lie (SV): Hva er prognosen for når togmateriellet på Østlandsområdet kan komme i full drift igjen, og hva er de praktiske og økonomiske konsekvensene av en åpning av Flytoget for pendlere og andre passasjerer?

Begrunnelse

I jernbanetalen i januar sa statsråden at:

«Vi må sørge for at vi utnytter plassen på jernbanen best mulig – for flest mulig. Det er ikke minst viktig her Oslo, særlig i Oslotunnelen, hvor det ikke plass til flere tog på sporet. For å løse problemet, må vi sørge for å få flere passasjerer på de togene som det faktisk er plass til på sporet. Det er derfor allerede bestemt at kapasiteten i jernbanenettet som Flytoget nå bruker, skal brukes til å styrke togtilbudet på hele Østlandet. (…) De viktigste fordelene vil da bli at det blir mindre ventetid før neste tog kommer, bedre plass om bord og at passasjerene kan bruke Ruter-billett på alle togene.»

I en sak i NRK 12. februar sier imidlertid Nygård at dette ikke kan skje før i 2028, når Flytogets nåværende avtale går ut. Det vises blant annet til at togene ikke er så godt egnet for raske av- og påstigninger.
Parallelt med dette er det store utfordringer på materiellsiden med tog som er ute av drift pga. vedlikehold og utslitt materiell som for lengst skulle vært byttet ut. På mange strekninger kjører Vy med kortere togsett enn de normalt sett skal gjøre. Denne situasjonen bidrar til mer trengsel og forsinkelser. De nye togene som er bestilt er som kjent forsinket til 2026.
I NRK-saken kommer det også frem at det først i desember i år kan komme endringer i ruteplan som gjør det mulig å erstatte Flytog med Vy-tog, noe som ville kunne bidratt til å øke kapasiteten på pendlerstrekningene.
Jeg mener dette er en uholdbar situasjon for togpendlere på Østlandsområdet. Mens de står som sild i tønne på stappfulle Vy-tog, passerer halvtomme Flytog. Hvis det ikke kommer raske løsninger på bordet, risikerer vi at mange mister motet og slutter å ta toget.
Gitt trengselen og utfordringene med det materiellet som kjører i dag, er det vanskelig å forstå at en åpning av Flytoget ikke kan forsøkes. Jeg ønsker derfor en status for materiellet på Østlandsområdet og når det er sannsynlig at alt materiell er tilbake i full drift, samt en utfyllende forklaring på hva som er de praktiske og økonomiske konsekvensene av å åpne Flytoget for pendlere.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig