Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1215 (2024-2025)
Innlevert: 13.02.2025
Sendt: 13.02.2025
Besvart: 20.02.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Hva gjør statsråden for å bedre beredskapen på togmateriell ettersom beredskapen i dag i praksis er lik null?

Begrunnelse

Viser til mitt spørsmål Dokument nr. 15:1011 (2024-2025) om materiellsituasjonen og beredskap for togmateriell. Her fremkommer det at Norske tog har leid ut alt tilgjengelig togmateriell til operatørene og at alle reservetog allerede disponeres av operatørene. I en artikkel i Aftenposten 10. februar sier direktør i Norske tog at reserven i praksis er lik null.
Som kjent kjører mye gammelt materiell som for lengst har passert levetiden på norske skinner, og sannsynligheten er stor for at dette materiellet kan få langvarige driftsproblemer. Situasjonens på Nordlandsbanen bør være en vekker for ministeren.
Jeg mener det er svært bekymringsverdig at vi har en så sårbar situasjon for togmateriell i Norge, og at det er uholdbart at beredskapen er lik null. Jeg ønsker derfor at ministeren redegjør for hva han nå gjør for å bedre beredskapen og hvordan Norske tog kan skaffe seg tilgang på flere reservetog.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I forhold til det togtilbudet regjeringen ønsker å tilby de reisende, og gitt total størrelse på togparken i Norge og alderen på noen av togtypene, så er kjøretøysreserven nå knapp. Det gjelder først og fremst lokaltogene på Østlandet (Type 69), som i gjennomsnitt er over 40 år, og flere av de eldre dieseltogene.
I dag er beredskapen lav fordi alle reservetog og -lokomotiver er i bruk. Det skyldes, i tillegg til en aldrende kjøretøypark, at det har vært en stor vekst i antall reisende, mange hendelser som har ført til skader og økt slitasje på togene og at det har oppstått uforutsette skader på nye tog som har ført til at togoperatørene må ta dem ut av drift for å utbedre feilene.
Regjeringen jobber nå med en rekke tiltak for å bedre situasjonen. Først og fremst kjøper vi nye tog. Leveransene av nye tog er dessverre forsinket som følge av blant annet leveranseproblemer fra underleverandører, og uforutsette hendelser som flom. Fra 2026 vil nye tog gi høyere driftsstabilitet, som vil skape færre forsinkelser og innstillinger, og som kan kjøre lenger mellom hver gang de skal vedlikeholdes. Selv om togene som er kjøpt erstatter gamle tog med nye én mot én, vil dette gi en betydelig økning i den operative reserven og et mye bedre utgangspunkt for å kjøre ruteplanen med planlagt kapasitet og for å møte uforutsette hendelser i trafikkavviklingen. Når de nye togene kommer til Norge, skal gamle tog etter planen fases ut i samme takt som nye tog fases inn. Utfasingstakten vil bli vurdert med tanke på hensynet til beredskap.
Leveransen av nye fjerntog vil gi et tilsvarende løft for fjerntogstrekningene, ikke minst for Nordlandsbanen. Nye kjøretøy vil gi en vesentlig forbedret beredskap, og fire kjøretøy til Nordlandsbanen vil gi en robust togpark både til å kjøre tilbudet på Nordlandsbanen, ha kjøretøy til planlagt vedlikehold og også kjøretøy som skal gi en reservekapasitet.
Frem til nye kjøretøy kan leveres jobbes det med kortsiktige tiltak for å sette kjøretøyparken i best mulig stand til å frakte passasjerene på både Østlandet og fjerntogstrekningene. Jernbanedirektoratet, Norske tog, togoperatører og de som vedlikeholder togene jobber for å gjennomføre ekstraordinært vedlikehold og feilretting. Tiltakene inkluderer blant annet økt bemanning på verkstedene, flere skift og mer effektivt vedlikehold og fornying av kritiske deler.
Det er også, som avbøtende tiltak, gjentatte ganger forsøkt å leie inn togmateriell. Til nå har ingen leverandør vist interesse for å leie ut materiell med egenskaper som passer for å kjøre persontog under norske forhold. Lokomotiver og tog som brukes i persontogtrafikk har andre krav til drift og trafikksikkerhet enn for eksempel godslokomotiver. Arbeidet med å undersøke om det er noen som har materiell for utleie som kan brukes til persontogtrafikk, om så med tekniske tilpassinger for å overholde krav til sikkerhet, fortsetter imidlertid for fullt.