Skriftlig spørsmål fra Sandra Borch (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1202 (2024-2025)
Innlevert: 12.02.2025
Sendt: 13.02.2025
Besvart: 20.02.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Sandra Borch (Sp)

Spørsmål

Sandra Borch (Sp): Vil statsråden her ta ansvar å bidra til AVINOR prioriterer en utbygging av Tromsø Lufthavn?

Begrunnelse

Kapasiteten på Tromsø lufthavn er beregnet til 2,7 millioner reisende etter utbygging og oppgradering (åpnet 2024). Det er ingen tvil om at Regjeringen Solberg dimensjonerte Tromsø Lufthavn altfor liten.
Etterspørselen i markedet har fortsatt å vokse. Flere operatører etablerer nå helårsruter til Tromsø. I 2025 er det forventet 2,8 millioner reisende til Tromsø, og også de øvrige lufthavnene merker større etterspørsel.
Vi vet at reiselivet i Nord-Norge er økende, og ser ikke ut til å avta de neste årene, heller tvert imot. Dette vil til syvende og sist gå ut over lokalbefolkningen og næringsliv som er helt avhengige av flyplassen.
Kapasiteten på Tromsø lufthavn er full og vell så det i vintersesongen (nov.-mars), og Tromsø har i vintermånedene større trafikkbelastning enn SVG og nærmer seg TRD.
Det er ingen tvil om at kapasiteten på Tromsø lufthavn nå begynner å nærme seg et bristepunkt, det også kombinert med klima/vær som gir driftsutfordringer.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Avinor AS (Avinor) er organisert som et aksjeselskap der staten eier alle aksjene. Staten eier Avinor for å ivareta drift og utvikling av et landsomfattende nett av lufthavner samt sivil og militær flysikringsvirksomhet.
I et aksjeselskap er det styret som har ansvaret for forvaltningen av selskapet, herunder hvor mye og hvor det skal investeres i selskapet. Jeg har lagt spørsmålet fram for Avinor. Avinor viser til at Tromsø har opplevd en sterk vekst i turismen de siste årene, særlig som følge av den økte interessen for nordlysturisme. Ifølge Avinor var det ikke mulig å forutse denne trafikkveksten, da Avinor startet planleggingen av terminalutvidelsen på Tromsø lufthavn i 2014–2015.
Terminalen som ble åpnet i januar 2024, har en kapasitet på 2,7 millioner passasjerer årlig. Flyplassen vil ifølge Avinor trolig nå 2,8 millioner passasjerer i 2025. Dette betyr at det vil oppstå kapasitetsutfordringer på enkelte tidspunkt. Ifølge Avinor er det ikke unikt, hverken i Norge eller andre land, at flyplasser har flere passasjerer enn det flyplassen ideelt er bygget for. På Tromsø lufthavn har Avinor en utfordring med å fordele trafikken utover dagen, samtidig som det er ledig kapasitet også i sommersesongen. Avinor vil samarbeide tett med eksisterende og nye flyselskap for å sørge for at alle som ønsker ruter til Tromsø, får plass. Foreløpig har Avinor klart å imøtekomme alle forespørsler, men Avinor ser behovet for å jobbe videre med kapasitetstilpasninger. Avinor har satt i gang et kapasitetsanalysearbeid som tar for seg lufthavna og dens funksjoner i helhet, som rullebanekapasitet, sikkerhetskontroll, flyoppstillingsplasser, gates, publikumsarealer osv.
Selv om utvidelsen av terminalen ble ferdigstilt i høst, er Avinor allerede i gang med å gjøre ytterligere tilpasninger inne i terminalen for å kunne håndtere det økte kapasitetsbehovet i utlandstrafikken. Blant annet blir nå taxfree-butikken på utland bygd om for å frigjøre mer plass til de reisende.
På flyside er kapasiteten enda ikke utviklet for 2,7 millioner passasjerer. Her foregår det anleggsarbeid i form av ny avisingsplattform, nye flyoppstillingsplasser, nytt tankeanlegg og nye internveier. Dette arbeidet vil fortsette fram til 2027 og bidra til å øke kapasiteten på lufthavna. I tillegg skal rullebaner og taksebaner reasfalteres i 2025 og 2026. Til sammen vil Avinor investere for nær én milliard kroner i infrastrukturen på Tromsø lufthavn fram mot 2027.
Avinor har en masterplan for hvordan Tromsø lufthavn som beskriver mulig framtidig arealdisponering på lufthavna. I masterplanen for Tromsø lufthavn ligger det inne kapasitetsutvidelser som gjør at flyplassen kan håndtere opp mot 3,5 millioner passasjerer. Avinor forventer å ha oppdatert masterplanen for Tromsø lufthavn i løpet av 2025. Avinor har per i dag verken ferdige planer eller økonomiske rammer for en ytterligere utvidelse av terminalen ved Tromsø lufthavn. Et slikt prosjekt krever store investeringer og må ses i sammenheng med Avinors samlede økonomi og øvrige behov.