Skriftlig spørsmål fra Kirsti Bergstø (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1196 (2024-2025)
Innlevert: 12.02.2025
Sendt: 12.02.2025
Besvart: 18.02.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kirsti Bergstø (SV)

Spørsmål

Kirsti Bergstø (SV): Kan samferdselsministeren garantere at lønns- og arbeidsvilkårene for de ansatte i kommersielle bedrifter på flyplasser ikke svekkes i Avinors anbudsprosesser?

Begrunnelse

I tidligere svar (09.10.2024) til representanten Haitham El-noush angående anbudsprosessene på for kommersielle arealer på Gardermoen og andre flyplasser, viser samferdselsminister Nygård til at Avinor betrygger om at norsk rett og ILO-konvensjoner følges. Det er et minstemål, men hindrer ikke bruk av dårligere lønns- og arbeidsvilkår som virkemiddel for lavere pris på tjenester for å vinne anbudsrunder.
Under anbudsprosesser konkurreres det bla annet på pris, som er en stor del av anbudsvilkårene. Tjenesteytende næringer er arbeidskraftintensive, også innenfor handel. Det vil si at mye av omkostningene brukes til å lønne ansatte. I Norge og i Arbeidsmiljøloven er det ingen minstelønn innenfor næringer som handel. En tariffavtale vil sette standard for en minstelønn. Arbeidsmiljøloven regulerer heller ikke tillegg for arbeid på kveld, natt og i helg. I tillegg er arbeidsuken i henhold til Arbeidsmiljøloven satt til 40 timer og ikke 37,5 timer som i tariffavtalen. Videre har ferieloven 4 uker og 1 dag ferie, mens tariffavtalen har 5 uker. Dette er ikke en uttømmende liste, men illustrer noen av forskjellene mellom det lovbestemte og tariffavtaler.
I en arbeidsintensiv næring vil da lønns- og arbeidsvilkår som følger tariffavtalen ha høyere omkostninger. Når det konkurreres på pris vil det i slike næringer også konkurreres på lønns- og arbeidsbetingelser.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Som samferdselsminister er jeg ansvarlig for forvaltningen av det statlige eierskapet i Avinor AS (Avinor). Staten forventer at selskap med statlig eierandel respekterer menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter og er ledende i arbeidet med anstendige arbeidsforhold i selskapets egen virksomhet og i leverandørkjeden, jf. Meld. St. 6 (2022–2023) Et grønnere og mer aktivt statlig eierskap – Statens direkte eierskap i selskaper og Innst. 190 S (2022–2023). Dette er noe jeg følger opp i eierdialogen med Avinor.
Spørsmålet dreier seg om Avinors anskaffelser. Avinors anskaffelser er underlagt anskaffelsesloven. Krav til lønns- og arbeidsvilkår følger av forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter mv., jf. blant annet § 5 og § 5a.
Jeg har lagt spørsmålet fram for Avinor. Avinor vurderer at selskapets anskaffelser er i tråd med gjeldende lover og forskrifter. Konkret viser Avinor blant annet til punkt. 25.6 i Avinors standard kontraktsmal:

«Leietaker skal sørge for at ansatte i egen organisasjon og ansatte hos underleverandører som direkte medvirker til oppfyllelse av kontrakten ikke har dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn det som følger av en til enhver tid gjeldende landsomfattende tariffavtale innenfor det aktuelle virksomhetsområdet.
Skulle det innenfor det aktuelle virksomhetsområdet bli vedtatt forskrift om allmenngjort tariffavtale, skal Leietaker og hans underleverandører som direkte medvirker til oppfyllelse av kontrakten sikre at disse virksomhetene sine ansatte minst har lønns- og arbeidsvilkår i samsvar med det som følger av forskriften. Slike vilkår skal gjelde senest med virkning fra det tidspunkt forskriften trer i kraft.
Leietaker plikter på oppfordring å legge frem dokumentasjon for lønns- og arbeidsvilkårene som gjelder for arbeidstakerne i virksomheten. Leietaker skal i sine kontrakter med underleverandører som direkte medvirker til oppfyllelse av kontrakten sikre en tilsvarende plikt for underleverandørene til å fremlegge dokumentasjon for lønns- og arbeidsvilkår på forespørsel fra Leietaker eller Utleier.»

I tillegg viser Avinor til at selskapets kontraktsparter må inngå en egen avtale om ansvarlig forretningsførsel, der det også framkommer egne bestemmelser om lønn, arbeidstid, mv. i tråd med de kravene som følger av norsk rett og ILO-konvensjonen.