Skriftlig spørsmål fra Kirsti Bergstø (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1196 (2024-2025)
Innlevert: 12.02.2025
Sendt: 12.02.2025
Til behandling

Kirsti Bergstø (SV)

Spørsmål

Kirsti Bergstø (SV): Kan samferdselsministeren garantere at lønns- og arbeidsvilkårene for de ansatte i kommersielle bedrifter på flyplasser ikke svekkes i Avinors anbudsprosesser?

Begrunnelse

I tidligere svar (09.10.2024) til representanten Haitham El-noush angående anbudsprosessene på for kommersielle arealer på Gardermoen og andre flyplasser, viser samferdselsminister Nygård til at Avinor betrygger om at norsk rett og ILO-konvensjoner følges. Det er et minstemål, men hindrer ikke bruk av dårligere lønns- og arbeidsvilkår som virkemiddel for lavere pris på tjenester for å vinne anbudsrunder.
Under anbudsprosesser konkurreres det bla annet på pris, som er en stor del av anbudsvilkårene. Tjenesteytende næringer er arbeidskraftintensive, også innenfor handel. Det vil si at mye av omkostningene brukes til å lønne ansatte. I Norge og i Arbeidsmiljøloven er det ingen minstelønn innenfor næringer som handel. En tariffavtale vil sette standard for en minstelønn. Arbeidsmiljøloven regulerer heller ikke tillegg for arbeid på kveld, natt og i helg. I tillegg er arbeidsuken i henhold til Arbeidsmiljøloven satt til 40 timer og ikke 37,5 timer som i tariffavtalen. Videre har ferieloven 4 uker og 1 dag ferie, mens tariffavtalen har 5 uker. Dette er ikke en uttømmende liste, men illustrer noen av forskjellene mellom det lovbestemte og tariffavtaler.
I en arbeidsintensiv næring vil da lønns- og arbeidsvilkår som følger tariffavtalen ha høyere omkostninger. Når det konkurreres på pris vil det i slike næringer også konkurreres på lønns- og arbeidsbetingelser.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig