Grete Wold (SV): Mener statsråden at det er rimelig at familier med hørselshemmede barn selv må dekke store deler av kostnadene for deres opplæring, hvordan passer dette med prinsippet om enhetsskolen, og at skolen skal være gratis for alle?
Begrunnelse
Elever som får hjelp og støtte fra Statped er, etter omorganiseringen, de mest marginale elevgruppene som man ikke forventer at hver kommune, eller skole har kompetanse til å følge opp.
Hørselshemmede elever får et tilbud om opplæring fra Statped, såkalte elevkurs. Elevene må delta på fysiske samlinger i enten Bergen, Oslo, Trondheim, eller Tromsø. Det innebærer kostnader til reise, opphold og tapt arbeidsfortjeneste for foreldrene, som ikke dekkes i dag. Dette er barn på 1.-10. trinn, som trenger at foreldrene, eller andre ansvarspersoner, følger dem. Kostnadene kan bli store, og noen familier vil ha utfordringer med å delta på dette. Funksjonshemmedes fellesorganisasjon opplyser at flere tar kontakt med deres Rettighets-telefon om dette. Det bryter med prinsippet om likhetsskolen, og også med gratisprinsippet i skolen (opplæringsloven § 2-5).
Mener statsråden at det er rimelig at foreldrene selv må bære den økonomiske byrden for å følge barna sine på nødvendig opplæring? Om statsråden mener dette ikke er rimelig, og ikke i tråd med gratisprinsippet, vil hun da ta initiativ til å løse dette?
Vi vil for øvrig vise til at før omleggingen av Statped fikk også synshemmede barn tilbud om elevkurs for å få opplæring i punktskrift og nødvendige hjelpemidler og utstyr for å kunne lese og skrive. Representanten Marit Knutsdatter Strand har stilt spørsmål der hun blant annet spør om status på dette, og dette kan sees i sammenheng med det. Elever med hørsel eller syns utfordringer bør ha lik rett til skolegang, og med det muligheter for utdanning og deltakelse i arbeidslivet på sikt.