Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:1183 (2024-2025)
Innlevert: 11.02.2025
Sendt: 12.02.2025
Til behandling

Frank Edvard Sve (FrP)

Spørsmål

Frank Edvard Sve (FrP): Skyhøye drivstoffpriser har rammet både husholdninger og næringsliv, kanskje særlig transportbedrifter samt bygg og anlegg. I Sverige har regjeringen blant annet redusert kravene til innblanding av biodrivstoff for å bringe drivstoffprisene ned noe som har gitt betydelig effekt.
Kan statsråden redegjøre for om regjeringen vil vurdere en tilsvarende reduksjon i omsetningskravet for biodrivstoff som et ledd i å få prisene ned til nytte for både husholdninger og næringsliv?

Begrunnelse

Bruk av biodrivstoff er et relativt dyrt klimatiltak.
Økt bruk av biodrivstoff i Norge kan dessuten føre til avskoging i andre land. Avskoging gir store klimagassutslipp og tap av natur. Biodrivstoff lages i dag i all hovedsak av biomasse som har andre bruksområder enn biodrivstoff. Dette kan være mat, dyrefôr, råstoff i kjemisk industri, kosmetikk eller andre energiformål.
Dagens omsetningskrav gir betydelig risiko for utslipp fra arealbruksendringer. I verste fall kan biodrivstoff gi økte globale utslipp. Miljødirektoratet har tidligere anbefalt å fase ut bruken av konvensjonelt biodrivstoff i Norge innen 2030 fordi konvensjonelt biodrivstoff gir betydelig risiko for negative konsekvenser, som tap av natur og økte globale klimagassutslipp. Konvensjonelt biodrivstoff er biodrivstoff som i hovedsak er fremstilt av mat- og fôrvekster.
Miljødirektoratet vurderer at selv om det er mulig å innføre regulatoriske virkemiddel for å differensiere mellom ulike typer konvensjonelt biodrivstoff, vil økt bruk trolig likevel ha negative konsekvenser for natur og klima.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig