Mona Fagerås (SV): Regjeringen innførte en «Hans»-erstatning til godstogselskapene da Dovrebanen var langtidsstengt forrige gang.
Er det gjort noen vurderinger om denne bør innføres på nytt, ettersom togselskapene er uskyldige for banestengningen og det ser ut til at stengningen av Otta bru kan bli langvarig og hvordan ligger det an med saken om at det bør innføres en generell kompensasjonsordning?
Begrunnelse
Godstogbransjen rammes hardt av infrastrukturkrisen på jernbanen. Uten mulighet for «buss for tog», blir godstogene parkert hver gang Bane NOR stenger en banestrekning. Dette betyr bortfall av inntekter, mens lønn, lokomotivleie osv. tikker videre som vanlig.
Pr nå er godstog til Åndalsnes og Trondheim parkert og noen ansatte er permittert ettersom Dovrebanen er stengt igjen. Dette får store negative konsekvenser: Næringslivet bytter fra tog til lastebil når det er avvik, og forblir i større grad værende på europaveiene i etterkant på grunn av redusert tillit til jernbanen.
Godstogene erstatter over 100.000 vogntog i året. Og det er stor tverrpolitisk enighet om at vi må ha mer gods på tog.
Mens Bane NOR kompenserer persontogselskapene ved avvik på jernbanen, må godstogbransjen ta støyten selv når man blir fratatt inntektene sine. Jernbanedirektoratet vurderer visstnok at togselskapene bør likebehandles og vurderer en generell kompensasjonsordning fra 2026. Men i 2025 er det ikke tenkt å gjøre noe(?)