Skriftlig spørsmål fra Hanne Benedikte Wiig (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1170 (2024-2025)
Innlevert: 10.02.2025
Sendt: 11.02.2025
Til behandling

Hanne Benedikte Wiig (R)

Spørsmål

Hanne Benedikte Wiig (R): Hva vil ministeren som eier av Norske Tog AS gjøre for å forbedre og ruste opp Nordlandsbanen til norske forhold innen 2030, og ser ministeren behovet for å komme i gang med en prosess som vil ruste opp Nordlandsbanen etter tiår med etterslep?

Begrunnelse

I en årrekke har situasjonen rundt Nordlandsbanen, gått fra ille til direkte håpløs. Lokomotivene som i dag kjøres på Nordlandsbanen er 45 år gamle, har konstant behov for overhaling og etter den tragiske togulykken i oktober i fjor har regulariteten på tog vært på kun 37%. I tillegg er det enkelte tog på banen som ikke har toalettfasiliteter for de reisende og nattogene er innstilt på ubestemt tid. I realiteten er tilbudet på Nordlandsbanen nå så dårlig at de fleste reisende i nord, ikke kan belage seg på at det skal være et reelt alternativ.
Norske tog AS eies av samferdselsdepartementet, og selskapets visjon er «Bedre og bedre tog, for flest mulig». Realiteten er en helt annen enn dette i nord og det blir ikke bedre av å lese om selskapet departementet eier når det videre står: Vår virksomhet er å anskaffe, eie og forvalte kjøretøy til persontogtrafikk i Norge. Vi inngår avtaler om utleie av togsett med togoperatører som har trafikkavtale med Jernbanedirektoratet. Dette gir effektiv anskaffelse og forvaltning av togene, og samler spisskompetansen på ett sted. Vi følger den teknologiske utviklingen, kjenner den internasjonale bransjen og har spisskompetanse på norske forhold.
For oss som kunne ha tatt Nordlandsbanen om den hadde vært en tjeneste til å stole på, blir ordene fra departementets selskap en ren provokasjon.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig