Abid Raja (V): Har kunnskapsministeren oversikt over hvor mange elever som har et skolemiljøteam tilknyttet sin skole, og hva gjør kunnskapsministeren for å evaluere effekt av og behov for flere slike team?
Begrunnelse
Alle elever har rett på et trygt og godt skolemiljø, det gjelder i vanskelige enkeltsaker og det gjelder andre skolemiljøutfordringer som skaper et utfordrende skolemiljø. I forbindelse med elevundersøkelsen publiserte UDIR en rapport som viste at det sosiale presset elevene opplever har økt de siste 10 årene. Vi vet at ungdomstiden er en tid mange opplever å være sårbare. Det er vondt å ikke kjenne på å høre til. Ekstra vanskelig er det når innpass den tilhørigheten handler om foreldrenes lommebok, eller at du skal føle på press på å tråkke over andre eller egne grenser til kropp og seksualitet. Å få bukt med ukultur krever systematisk arbeid over tid. Venstre foreslo at det etableres tilskuddsordninger for kommunene til forsøk og testing av nye modeller for organisering eller økt tilstedeværelse av helsykepleiere, PPT, logopeder, barnevernstjeneste, familiekoordinatorer, miljøarbeidere og andre relevante yrkesgrupper på skolene. Det forslaget ble nedstemt av regjeringen i januar 2025. Spørsmålsstiller er også bekymret for at det ikke er satset nok på skolemiljøteam.